Je eigen onderneming starten tijdens je studie? Zo doe je dat!
Ondernemerschap

Je eigen onderneming starten tijdens je studie? Zo doe je dat!

Extra Saus: Mel en Marije
Extra Saus: Mel en Marije Leestijd Minuten

Van zakelijke uitdagingen tot het opbouwen van een netwerk. Er komt vanalles kijken bij het starten van je eigen onderneming. Al helemaal als student. Hoe je dit het beste kunt aanpakken? We geven je hieronder een paar handige tips.

1) Gouden combi

Een onderneming runnen tijdens je studie, hoe tof is dat! Als je het ons vraagt de perfecte manier om nieuwe skills direct in de praktijk toe te passen. Natuurlijk kan het als studentondernemer lastig zijn je werkzaamheden te combineren met school.

Om je diploma te behalen én stappen te maken binnen je onderneming, is het vinden van een goede balans belangrijk. Communiceer duidelijk richting studiegenoten dat je een eigen onderneming hebt en durf ook eens ‘nee’ te zeggen tegen potentiële klanten waar je geen tijd voor hebt.

2) Let’s get started

Jouw idee is natuurlijk een gat in de markt. Maar voor je aan de slag kunt, is het slim om je ideeën concreet te maken in een ondernemingsplan. Beschrijf hierin alle belangrijke facetten, zoals je product of dienst, de doelgroep, de rechtsvorm van je onderneming en maak een financieel plan.

Ook een goede bedrijfsnaam is essentieel. Een goede naam is catchy, makkelijk te onthouden en zegt iets over je product of dienst. Klaar om te vlammen? Dan is het tijd om naar de Kamer van Koophandel te gaan en je officieel in te schrijven als ondernemer. Hiervoor betaal je ter plekke 50 euro, dus zorg dat je het weekend daarvoor iets minder rondjes geeft!

3) Netwerken is key

Een breed netwerk is onmisbaar. Want, hoe kom je aan klanten wanneer je een product of dienst gaat verkopen? Waarschijnlijk is je netwerk al groter dan je denkt. Denk aan alle vrienden, familie en kennissen aan wie je over je plannen hebt verteld. Net als klasgenoten, docenten en je stageplek. Ook zij hebben genoeg contacten die je ongetwijfeld kunnen helpen met het uitbreiden van je netwerk.

Zeker in het begin komen klanten niet uit te lucht vallen, dus wees actief op social media en sluit je eventueel aan bij een leuke netwerkclub.

4) #freedom

Als ondernemer ervaar je veel vrijheid en flexibiliteit. Je bent eigen baas en bepaald zelf hoe je de dag indeelt. Zorg daarom dat je een pro wordt in plannen en houdt een agenda bij met al je school- en werktijden in één overzicht.

In Google Agenda kun je heel easy alles visueel maken met kleurblokken. Kies bijvoorbeeld groen voor school, blauw voor je onderneming en niet geheel onbelangrijk: oranje voor vrije tijd. Zo kun je geen enkele afspraak of deadline over het hoofd zien.

5) Mogelijkheden binnen Saxion

Saxion biedt vanuit het Saxion Centrum voor Ondernemerschap verschillende kansen om het je als studentondernemer makkelijker te maken. Heb je een tof bedrijfsidee? Kijk dan eens naar de minor Startup Ondernemer. Ben je al gestart en is je onderneming mega aan het groeien? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor de Topondernemersregeling.

Meer info over alle mogelijkheden rondom ondernemen tijdens je studie lees je hier

Extra Saus: Mel en Marije

Naast hun studie Creative Business bij Saxion runnen Mel en Marije een eigen onderneming. Ze maken grafische uitingen, ontwerpen huisstijlen en schrijven teksten. Het maken van mooie dingen is hun passie. In hun vrije tijd zijn ze het liefst met vrienden of opzoek naar interieurparels.