Pineapple Stars
Onderwijs

Pineapple Stars hopen op European Mise en Place Cup eerste Saxion-overwinning binnen te halen

Leestijd Minuten

Elk jaar weer doet de opleiding Hotel Management mee aan de European Mise en Place Cup en dit jaar is dat niet anders. Docent Niek Leferink en student Lyan Bruggeman vertellen over de challenge en de opmars richting de finale, die medio februari in Maastricht plaatsvindt. “Iedereen is heel enthousiast en fanatiek.”

Aan de European Mise en Place Cup doen dit jaar liefst 28 hotelscholen uit 13 verschillende landen mee en ook de opleiding Hotel Management van Saxion is weer van de partij. Binnen het thema Intrapreneurship (een ondernemende mindset die innovatie stimuleert en de winstgevendheid verhoogt) strijden de scholen (en opleidingen) om de titel van beste hotelschool van Europa. In aanloop naar de finale voeren de studenten opdrachten uit en ook tijdens de grote finale kunnen er uiteraard nog de nodige punten gescoord worden.

Pineapple Stars

Saxion doet mee met een team van vijf studenten, waaronder derdejaarsstudent Lyan Bruggeman. “Tot nu toe is het alleen maar superleuk”, vertelt ze. “Alle studenten van ons groepje hebben zich hier bewust voor opgegeven, dus iedereen is heel enthousiast en fanatiek. Het is eigenlijk één grote opdracht die bestaat uit zes challenges. Zo moesten we eerst een Instagram- en Facebook-pagina aanmaken, vervolgens een groepsfoto plaatsen en later een logo en een goede naam bedenken. De derde challenge hebben we net gekregen en daarbij moeten we een afbeelding viraal laten gaan. Tijdens de finaledagen moeten we onder meer een pitch houden, een kort werkstuk schrijven over het thema Intrapreneurship en debatteren. Dat speelt allemaal mee in de uiteindelijke score.”

(tekst gaat verder onder de Instagram-post)

Lyan en haar medestudenten Gina van Schwartzenberg, Mathijs Woudsma, Lianne van Dijk en Tudor Dobrovicescu noemen hun team de Pineapple Stars. “De ananas is het symbool van hospitality en uiteindelijk wil je dat de gast zich een ster voelt. Bovendien zijn we met z’n vijven en bedachten we dat we ieder een hoek zijn van een ster. Zo zijn we tot die naam gekomen.”

Mooie uitdaging naast de studie

Docent Niek Leferink denkt dat het een leerzame ervaring is voor zijn studenten. “Ik denk dat dit voor hen een mooie uitdaging is naast hun studie. Ze doen extra ervaring op en tijdens de finale zullen ze veel mensen ontmoeten uit het werkveld. We doen elk jaar mee en tot op heden hebben we nog niet gewonnen. Ik denk dat onze beste prestatie de achtste plek was. Het zou dus mooi zijn als we dit jaar de eerste overwinning pakken. Dat is ook het streven en daar zijn deze studenten zeker toe in staat”, vertelt Niek trots. “En dat stralen ze ook uit.”