Gabriela Hernandez Sanchez
Onderwijs

Mexicaanse Gabriela schreef Nederlands kinderboek voor eerlijkere textielindustrie

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Ze spreekt amper Nederlands. Het weerhield Fashion Textile Technologies-student Gabriela Hernandez Sanchez er niet van een kinderboek te schrijven. Met ‘Mijn allerbeste, mooiste en favoriete broek in de wereld’ wil de Mexicaanse volwassenen en kinderen aan het denken zetten, om op een duurzame manier met kleding om te gaan.

De goedlachse Mexicaanse heeft een missie. Ze wil bijdragen aan een eerlijkere textielindustrie. Er is weliswaar steeds meer aandacht voor de soms erbarmelijke omstandigheden waarin kleding wordt gemaakt. Maar het kan nog altijd beter. “Iedere dag komen we met textiel in aanraking. Het is overal om ons heen. Maar veel mensen hebben geen idee waar onze kleding vandaan komt, in welke omstandigheden deze wordt gemaakt, maar ook niet wat er met kleding gebeurt zodra je het weggooit. Daar wil ik mensen graag bewust van maken.”

Geluksbroek

Daarom schreef ze het kinderboek ‘Mijn allerbeste, mooiste en favoriete broek in de wereld’. Het boek vertelt het verhaal van een meisje dat verknocht is aan haar spijkerbroek. Ze droeg hem op leuke momenten met vrienden, of toen ze op school een mooi cijfer kreeg. Een geluksbroek, als het ware. “Maar op een bepaald moment scheurt haar broek tijdens het spelen”, zegt Gabriela. “Haar vriendinnetje Laura haalt haar schouders op en zegt, ‘dan koop je toch een nieuwe?’ Maar het meisje wil haar broek niet kwijt. Daarom gaat ze naar haar zus Annie die veel van kleding afweet.”

Favoriete tas

Annie legt vervolgens in eenvoudige termen het verhaal achter kleding uit. Hoe het wordt gemaakt, maar ook wat er gebeurt als je kleding weggooit. “Het hele proces van kleding maken komt aan bod, hoeveel mensen er betrokken zijn bij het uitzoeken van katoen, het weven van de stof, het verven, naaien en onder welke omstandigheden dit gebeurt. Maar ook hoe lang het bijvoorbeeld duurt voordat een broek verteerd is als hij als zwerfvuil in het landschap belandt. Zo wordt het meisje steeds meer bewust en met haar zus denkt ze na hoe de broek een tweede leven kan krijgen. Uiteindelijk maken ze van haar favoriete jeans een tas, die dan haar favoriete tas wordt.”

Gabriela Hernandez Sanchez portret.jpg
Gabriela Hernandez Sanchez over het kinderboek dat ze schreef

Passie voor textiel en duurzaamheid

Gabriela studeert inmiddels 3,5 jaar aan Saxion. Het idee voor haar boek ontstond tijdens de module Talent Development van haar studie Fashion & Textile Technologies. Gabriela had zich ten doel gesteld haar Nederlands te verbeteren, aangezien ze ook na haar studie hier wil blijven. Daarnaast hield ze zich bezig met illustreren en vormgeving. Beide zaken combineerde ze met haar passie voor textiel en duurzaamheid. Met het boek als resultaat. “Ik besloot me te richten op kinderen. Enerzijds omdat mijn Nederlands niet goed genoeg is om een dik boek te schrijven voor volwassenen, maar anderzijds ook omdat kinderen met een open blik naar de wereld kijken. Volwassenen zijn al helemaal voorgeprogrammeerd en moeten eerst allerlei overwegingen maken voor ze nieuwe inzichten omarmen, terwijl kinderen veel meer beïnvloedbaar zijn. Je legt ze iets uit en ze pakken het direct op. Bovendien zegt iedereen dat kinderen de toekomst hebben, dus het is goed om ze op jonge leeftijd kennis te laten maken met dit thema.”

Verhaal met boodschap

Het kinderboek heeft een happy end, maar is dus een verhaal met een boodschap. “Het boek zal niet voor een revolutie zorgen, maar kan wel een gesprek over duurzaamheid op gang brengen”, zegt Gabriela. Duurzaamheid is een thema dat haar al jaren bezighoudt. “Ook voordat ik naar Nederland kwam. In Mexico volgde ik de opleiding Fashion Design, daar leerde ik veel over het maken van kleding en hoe je een collectie samenstelde. Maar naarmate ik me meer in mode verdiepte, zag ik ook dat er dingen veranderd moesten worden. In Nederland heb ik me daar nog verder in verdiept. Saxion is daar een goede omgeving voor. Hier staat veel in het teken van duurzaamheid. Bij ieder product dat we ontwerpen, wordt ons de vraag gesteld wat de impact is en in hoeverre een product circulair is. Daar ligt ook mijn passie: ik wil een bijdrage leveren om onze industrie te verbeteren.”

Sustainable Fashion Week

Het boek moet daar een bijdrage aan leveren. Haar eerste versie werd met enthousiasme ontvangen door haar docenten op Saxion. Zij brachten Gabriela vervolgens in contact met de organisatie van de Sustainable Fashion Week. Ook zij waren enthousiast en wilden het boek, samen met Gabriela, publiceren. In september rolden de eerste honderd edities van de printer af. En mogelijk volgen er in de toekomst nog meer. “Het zou mooi zijn als het boek in de toekomst verkrijgbaar wordt in een online shop, of dat het bij bibliotheken komt te liggen. Daar wil ik me nog in verdiepen. Maar first things first: eerst hoop ik in februari af te studeren. Dat is voor nu mijn main goal.”

Meer informatie over Gabriela's boek vind je op haar Instagram-account.

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.