Timon
Onderwijs

Alumnus Timon is makelaar tijdens de woningcrisis: ‘Laat je woonwensen niet gelijk varen als het niet lukt’

Leestijd Minuten

Vastgoed en Makelaardij-alumnus Timon Klanderman helpt mensen bij het maken van een van de grootste beslissingen in hun leven: het kopen of verkopen van een huis. En dat tijdens de woningcrisis. “Wij kunnen zonder emotie het grote plaatje bekijken.”

Hoi Timon, waarom heb je voor Vastgoed en Makelaardij gekozen?

“Nadat ik de havo had afgerond, ging ik opzoek naar een passende opleiding. Ik had altijd al affiniteit met architectuur en woonprogramma’s. De opleiding Vastgoed en Makelaardij sluit daar goed bij aan. Dat was in 2013, toen was er een crisistijd. Mensen om mij heen vroegen zich af waarom ik dat toen ging doen, maar ik geloof erin dat je je niet moet laten leiden door de kans op een baan. Het is veel belangrijker dat je iets doet dat bij je past.”

Waar werk je nu?

“In het derde jaar ging ik stagelopen bij Janssen de Jong Projectontwikkeling. Daar keek ik mee bij grote projecten. De ontwikkeltak sprak mij aan, maar ook de makelaardij sprak mij erg aan. Dat ging ik in mijn volgende stage proberen in mijn eigen regio: Winterswijk. Zo kwam ik bij Enning Makelaars, tegenwoordig Thoma Enning Makelaars. Toen mijn stage afliep in de zomer ben ik blijven hangen om vakantiewerk te doen. Na de meesterproef mocht ik nog een afstudeerstage doen en ook deze heb ik bij Thoma Enning gedaan. Daarna ben ik wederom gebleven.”

Jij bent kandidaat-makelaar. Wat is dat precies?

“De kandidaat-makelaar voldoet aan dezelfde vakbekwaamheidseisen als de eisen die gelden voor de gecertificeerde makelaar. Het enige verschil is dat hij nog niet is getoetst op zijn praktische vaardigheden met betrekking tot het taxeren van de woning. Ik ben nu bezig met een de opleiding tot registertaxateur. Als je registertaxateur bent, mag je de woning ook taxeren voor de financiering. Daar ben ik nu mee bezig, door een portfolio op te bouwen samen met een meestertaxateur. Dat moet ik later gaan presenteren tijdens een assessment en als ik dat afgerond heb, mag ik mezelf registertaxateur noemen.”

Wat doe je allemaal als kandidaat-makelaar?

“Mijn werkzaamheden zijn over het algemeen in de buitendienst. Dat wil zeggen: op pad voor bezichtigingen, nieuwe opdrachten binnenhalen met waardebepalingen en het verhuren, verkopen en aankopen van woningen. Daarnaast houd ik me bezig met Nieuw Wonen Achterhoek, dat is een kanaal in samenwerking met Thoma Post en Ten Hag. Dat is helemaal ingericht op nieuwbouw en daarin adviseer ik alle partijen over nieuwbouwprojecten.”

Timon over het voordeel dat hij heeft met werken in zijn eigen regio

Dat zijn veel verschillende taken. Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ja, ik heb een breed pallet aan werkzaamheden en dat spreekt me heel erg aan. Geen dag is voor mij hetzelfde: de ene dag ben je aan het bezichtigen, de andere dag heb je een gesprekken met aannemers over nieuwbouwplannen. Het mooiste aan mijn werk is het bijstaan van consumenten bij het maken van een hele grote beslissing in hun leven: het kopen of verkopen van een huis. Consumenten doen dat namelijk niet elke dag en wij wel.”

Vind je het in de huidige markt niet moeilijk om een huis te vinden voor mensen?

“Er is heel veel veranderd sinds ik begon aan mijn opleiding. Tegenwoordig is de vraag veel groter dan het aanbod, daarom is het inderdaad moelijker om een woning te vinden. Daarom is het aan ons de taak consumenten te helpen in het aankooptraject naar de juiste match. Ik ben geboren en getogen in een van de buurtschappen van Winterswijk en ik denk dat het erg positief is als je bekend ben in de omgeving waarin je werkt. Ik ken de plekken, maar heb ook het netwerk om me heen.”

Wat is het belangrijkste voor het vinden van een huis?

“Het is erg belangrijk om goed voorbereid te zijn en te weten wat je financiële reikwijdte is, zodat, als je een woning hebt bekeken die bij je wensen past, je ook een bod kan doen. Dat is de belangrijkste tip die wij kunnen meegeven. Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat mensen hun woonwensen niet zomaar laten varen als het niet meteen lukt om een woning te vinden. Ik snap dat dat lastig is, omdat je soms heel graag een bepaalde stap wil zetten. Een aankoopmakelaar kan daar zeker bij helpen. Wij kunnen zonder emotie het grote plaatje bekijken.”

Hoe heb je studeren bij Saxion ervaren?

“De woningmarkt is veel veranderd sinds ik begon aan mijn opleiding, toch heb ik veel aan mijn opleiding omdat je breed wordt opgeleid. Het is geen makelaarsopleiding, maar je wordt opgeleid tot vastgoeddeskundige. We werden al erg opgeleid met het out of the box denken en het transformeren van vastgoed. Ik vond het werken in projectgroepen erg leuk en tijdens de meesterproef heb ik met mijn groep een prijs gewonnen tijdens de Twentse Vastgoedrapportage. Wij hadden een plan waarin de voormalige Tubantia-locatie werd omgedoopt tot de Krantenwijk.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

“Zoals ik al zei: toen ik begon aan deze opleiding was er niet veel werk in deze sector. Toen ik begon met werken was dat totaal veranderd: er is nu heel veel werk in deze sector. Daarom is het erg belangrijk om iets te kiezen dat bij je past en je niet te laten leiden door anderen.”

Weten wat je nog meer kunt worden met Vastgoed & Makelaardij?

Lees hier verder!