Onderwijs

Job is bedrijfsmakelaar: ‘Ik ben totaal niet bang, bij twijfel zeg ik altijd wél doen’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Vastgoed en Makelaardij-alumnus Job Zwart was altijd al sterk op communicatief en commercieel vlak. Vanaf kleins af aan handelde hij in verschillende spullen: van kleine spullen op marktplaats en handelen in auto’s, tot handelen in vastgoed. Nu is hij mede-eigenaar van JB Vastgoed. ‘Op een gegeven moment kwam toch de hunker naar iets groters. De vastgoedsector is het ultieme.’

Hoi Job, hoe kwam je erachter dat je Vastgoed en Makelaardij interessant vindt?

“Ik ben begonnen met de leerweg vmbo-kader, daarna heb ik een mbo-opleiding gedaan en toen wilde ik heel graag een hbo-opleiding doen. En wellicht zelfs uitstromen richting de architectuur of bouwkunde. Toen kwam de opleiding Vastgoed en Makelaardij in beeld. Met deze opleiding ligt de focus op meerdere aspecten. Bouwkunde, economie én het juridische aspect, maar dan toegespitst op vastgoed. Mijn hele leven ben ik al aan het handelen. Dat begon klein, maar op een gegeven moment kwam toch de hunker naar iets groters. Vastgoed is het ultieme.”

Wat ben je gaan doen toen je was afgestudeerd?

“De opleiding is vrij breed: je wordt klaargestoomd voor zowel projectontwikkeling als vastgoedmanagement, twee verschillende werelden. Zelf ben ik commercieel ingesteld en houd ik meer van de kortere klap. Daarom ben ik gaan werken bij REBO Bedrijfsmakelaars. Ik houd van snel handelen. REBO is een groot bedrijf en na een tijdje besloot ik dat ik voor mezelf wilde beginnen. Samen met Bert Mulder ben ik toen JB Vastgoed Advies begonnen. Bert ken ik van mijn stageperiode bij een plaatselijke makelaar en we hadden toen al een supergoede klik.”

Wat doet een bedrijfsmakelaar precies?

“Dat is eigenlijk heel simpel: wij houden ons bezig met alle type vastgoed behalve particuliere woningen. Bij ons heb je het niet over gordijntjes die wel of niet achterblijven in een woning of een lijst van zaken waar over onderhandeld moet worden. Denk bij ons aan kantoren, bedrijfspanden, distributiecentra of vastgoedinvesteringen. Wij geloven er ook in om alleen te focussen op de zakelijke Twentse markt. Op dit gebied zijn wij echte vakmannen en beschikken wij over de juiste kennis en ontwikkelingen in ons werkgebied.

Hoe onderscheiden jullie je met JB Vastgoed?

“De vastgoedmarkt is een heel traditionele branche, ons bedrijf is dan ook vrij traditioneel. We houden ons bezig met aan-en-verhuur en aan- en verkooptrajecten voor opdrachtgevers. Daarnaast voeren wij ook taxaties uit van die bedrijfspanden en regelen wij een stukje beheer van vastgoedpanden voor opdrachtgevers. We onderscheiden ons door laagdrempelige communicatie. We zijn een klein bedrijf dat makkelijk te benaderen is. Daarnaast zijn Bert en ik een heel goed team. We zijn verschillend en vullen elkaar daardoor juist goed aan, hierdoor kunnen we een hele brede doelgroep bedienen.”

Waarom wilde je liever werken als bedrijfsmakelaar dan als reguliere makelaar?

“Het leukste aan mijn werk vind ik het werken met ondernemers. Dat is een telkens terugkomend aspect in elke activiteit binnen ons werk. Over het algemeen hebben de ondernemers allemaal hun eigen verhaal en zijn het interessante mensen. Ze kunnen soms ook vervelend of betweterig zijn, maar daar leer je op een leuke manier mee om te gaan. “

Welke kwaliteiten moet je hebben als bedrijfsmakelaar?

“Bert en ik vullen elkaar aan. Wat Bert niet heeft, heb ik en andersom. Een kwaliteit van mij is dat ik niet bang ben en altijd nieuwsgierig ben naar het onbekende. Bij twijfel zeg ik altijd wél doen. Je moet de juiste balans kunnen vinden tussen een grote bek hebben én de juiste expertise en kennis. Een echt goede bedrijfsmakelaar heeft een beetje van beide. Je moet een partner zijn voor je opdrachtgever.”

Wat is je tip voor Vastgoed en Makelaardij-alumni die een baan zoeken?

“Vastgoed en Makelaardij is een commerciële opleiding. Daarom is het heel belangrijk dat je een onderzoekende houding aanneemt. Onderzoek welk gedeelte van het vakgebied het beste bij jou past en probeer je dit zo snel mogelijk eigen te maken en een expert te worden. Ook is het opbouwen van een netwerk superbelangrijk. Ik ben tijdens mijn opleiding altijd meegegaan op excursies en naar beurzen. Het willen uitbreiden van je netwerk en het adviseren van mensen past bij dit vakgebied.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.