Kennissessie Paramaribo over energiegebruik in gebouwen in Suriname
Organisatie

Lectoraat Duurzame Leefomgeving zet zich in voor efficiënt energiegebruik in Surinaamse gebouwen

Leestijd Minuten

Het lectoraat Duurzame Leefomgeving werkt mee aan een onderzoeksproject dat Suriname gaat helpen om stappen te maken naar een efficiënter energiegebruik in gebouwen. Dat doet het lectoraat op verzoek van de Anton de Kom Universiteit in Paramaribo. In samenwerking met verschillende Caribische landen is er al de Caribbean Regional Energy Efficiency Building Code (CREEBC) opgesteld. Maar hoe introduceer je die CREEBC in een land waarin het Bouwbesluit gedateerd is en niet altijd wordt gehanteerd?

Regelgeving in Nederland

In Nederland hebben we al sinds 1992 een nationaal Bouwbesluit, met daarin de minimum kwaliteitseisen voor nieuwe gebouwen. In 1995 werd voor dat Bouwbesluit ook regelgeving gepresenteerd onder de naam energieprestatiecoëfficient (EPC), met als doel: gebouwen energiezuiniger te maken. Sindsdien zijn er verschillende stappen gezet. Met enig aandringen vanuit de Europese Unie, zijn we in Nederland inmiddels zover dat ook voor bestaande gebouwen zogenoemde energielabels bestaan. En dat nieuwe gebouwen zelfs bijna energieneutraal moeten zijn volgens de zogeheten BENG-eisen.

Kennisdeling

Bram Entrop (associate lector circulariteit en energietransitie van het lectoraat Duurzame Leefomgeving)  gaf op 10 maart een presentatie in Paramaribo, Suriname. Hij vertelde in die presentatie over hoe in Nederland de regelgeving stapsgewijs steeds strenger is geworden. Een tweede presentatie die dag ging over het creëren van een comfortabel binnenklimaat. Gebouwen worden immers gebouwd om ons te beschermen tegen de elementen. Ze hebben als basisfunctie om ons een zo prettig mogelijke omgeving te bieden voor onze gesteldheid en productieresultaten. Daarin speelt bijvoorbeeld de luchttemperatuur een rol, de luchtvochtigheid, stralingstemperatuur, luchtkwaliteit, geluid en licht. In een derde presentatie behandelde een afstuderende student van de Anton de Kom Universiteit energiesimulaties voor een Surinaamse woning.

Energieprestatie verbeteren

Rondom de presentaties was er ook een workshop georganiseerd voor de aanwezigen, waaronder architecten, ambtenaren en docenten waren, allemaal actief in het werkveld. Het doel van de workshop was om te achterhalen in hoeverre de aanwezigen de CREEBC al kenden en wilden gebruiken. De komende periode willen we inzichten vanuit de workshop delen en binnen het lectoraat vier cursussen ontwerpen, met als doel: het verbeteren van de energieprestatie van gebouwen in Suriname.

Presentatie over REEBC tijdens kennissessie in Paramaribo