Maak kennis met DroneTeam Twente: ‘Wij willen echt een impact maken’

Maak kennis met DroneTeam Twente: ‘Wij willen echt een impact maken’

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Een verschil maken, dat is wat ze willen. De leden van het DroneTeam Twente werken ieder jaar aan een drone om mee te doen aan de UAS Challenge, een prestigieuze wedstrijd in Engeland. Maar dat is niet het enige doel. De studenten willen de wereld vooruit helpen door hun drone in te zetten voor humanitaire hulp.

DroneTeam Twente bestaat momenteel uit dertien leden. Allemaal studeren ze aan de Universiteit Twente. Dat betekent niet dat Saxion-studenten niet welkom zijn. Integendeel zelfs. “We willen graag Saxion-studenten in ons team”, zegt Philippe Damoiseaux (21), UT-student Elektrotechniek en technisch manager bij DroneTeam Twente. “We zijn ook een paar keer op bezoek geweest bij Saxion om informatie te geven over het DroneTeam. Studenten krijgen bij ons de kans om te werken aan drones; prototypes te maken, hiervan te leren en het prototype verder te verbeteren. Het mooie is dat de drone industrie relatief jong is. Daardoor is er veel ruimte om innovatief te zijn. In de toekomst zullen drones steeds belangrijker worden. Nu al kennis opdoen over drones kan dus een voordeel zijn.”

UAS Challenge

Het DroneTeam Twente richt zich op het ontwerpen, ontwikkelen en demonstreren van drones. Een van de jaarlijkse doelen is het meedoen aan de UAS Challenge. Een wedstrijd in Engeland die georganiseerd wordt door de Institution of Mechanical Engineers (iMechE). Zoals bij veel andere studententeams staat het jaar grotendeels in het teken van het bouwen van een drone voor dit project. Philippe: “Maar waar veel andere studententeams verder bouwen op het model van vorig jaar, beginnen wij ieder jaar vanaf het nulpunt. Het doel voor ons is ook niet om de drone van vorig jaar te verbeteren, maar te innoveren. We kijken wel naar het model van vorig jaar, proberen daar van te leren, maar komen altijd met iets nieuws.”

De drone die gemaakt wordt, moet ingezet kunnen worden tijdens een humanitaire hulpmissie. Dat is ook het idee achter de UAS Challenge. “We bouwen een drone die volledig autonoom opereert”, legt Philippe uit. “Tijdens de challenge wordt de drone op een bepaald punt neergezet, vervolgens vliegt ie naar zijn bestemming. Hier moet een wit vlak van twee bij twee meter worden geïdentificeerd, waar een pakketje van zo’n drie kilo moet worden gedropt. Daarna vliegt de drone terug naar het beginpunt. Terwijl hij dit doet, brengt de drone ook nog eens het hele gebied in kaart.”

Inzet in de praktijk

Het DroneTeam Twente werkt net als veel andere studententeams naar een wedstrijd toe. Maar waar het voor veel andere teams daarna ophoudt, gaat het DroneTeam Twente door. “We willen onze drone ook in de praktijk inzetten”, zegt Philippe. “Vorig jaar was er bijvoorbeeld het plan om de drone in te zetten in Malawi. Daar is een klein dorpje dat zich vanwege overstromingen steeds moet verplaatsen. Als ze een ambulance nodig hebben, duurt het vanwege de slechte infrastructuur soms twee of drie dagen voordat deze er is. Bovendien weten de ambulancemedewerkers niet precies waar het dorpje is. Het idee was om daarom onze drone in te zetten. Deze kon dan belangrijke zaken als een AED of een First Aid Kit droppen en tegelijkertijd de exacte locatie van het dorp doorsturen naar de ambulance. Zo wilden we mensenlevens redden in één dag in plaats van twee of drie. Helaas kon het project niet doorgaan vanwege corona. Dit jaar hopen we op een ander project. We willen op deze manier echt een impact maken.”

Eigen drone bouwen

Het DroneTeam Twente wil met de inzet van drones een bijdrage leveren aan de samenleving. Maar tegelijkertijd geeft Philippe aan dat het ook een heel leuk team is om in te werken. Dat merkte hij al toen hij voor het eerst kennis maakte met het team. “Na mijn tweede jaar Elektrotechniek wilde ik een minor in het buitenland volgen, maar vanwege corona kon dat niet”, zegt de technisch manager. “Dus heb ik gekeken naar andere dingen om het jaar te vullen. Uiteindelijk ben ik bij DroneTeam Twente uitgekomen. Tijdens de eerste kennismaking vond ik alles vooral heel interessant om te zien. De tweede keer dat ik langskwam kreeg ik een doos met dronecomponenten en mocht ik mijn eigen drone in elkaar zetten. Dat vond ik geweldig om te doen. Daarna wist ik het zeker: ik wilde het DroneTeam ‘joinen’. Wat ook leuk is: iedere vrijdagmiddag mogen onze leden aan hun eigen project werken. Dan werken we niet aan de drone voor de UAS Challenge, maar werk ik bijvoorbeeld aan mijn eigen mini-drone. Ook dat helpt jezelf te bevorderen. Het gaat bij ons ook om persoonlijke ontwikkeling.”

Aanmelden?

Voor Philippe geldt dat zijn interesse in drones sinds hij bij het DroneTeam Twente zit alleen maar groter is geworden. Hele dagen is hij met de vliegende objecten bezig. “Als ik buiten een probleem zie denk ik al snel, ‘Oh, dit kan je oplossen met een drone’. Het is zo ontzettend leerzaam. Je leert hoe drones werken, maar ook hoe 3D-printers werken omdat we daar veel gebruik van maken. Er zijn zoveel zaken die je oppikt die in de toekomst nuttig kunnen zijn.”

Wil je je ook aansluiten bij DroneTeam Twente? Meld je dan aan via de website. “Maar studenten mogen ook mailen dat ze interesse hebben”, zegt Philippe. “Dan kunnen ze een keer langskomen en kunnen we meer vertellen over het DroneTeam.”

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.