Man spreekt voor scherm, presentatie leernetwerk verward gedrag

Leren van elkaar tijdens slotmanifestatie Leernetwerk Verward Gedrag

Leestijd Minuten

Samen met WijkLink hield het Leernetwerk Verward Gedrag een geslaagde slotmanifestatie: ‘Ontmoeten, leren van elkaar, leren met elkaar’. Bij hogeschool Saxion in Deventer kwamen studenten, docenten, ervaringsdeskundigen en professionals samen tijdens verschillende workshops en een informatiemarkt. Helen Aangenend, docent en onderzoeker bij Saxion en onderdeel van het Leernetwerk: ‘’Tijdens deze bijeenkomst was te zien hoeveel partijen zich inzetten voor deze complexe doelgroep, die heel veel mensen in Nederland betreft.’’

Binnen het Leernetwerk Verward Gedrag is twee jaar lang gewerkt om alle betrokken partijen die zich inzetten voor personen met verward gedrag samen te brengen. Doel van het Leernetwerk is om de kwaliteit van zorg en onderwijs te bevorderen rond personen met verward gedrag. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van het versterken van samenwerking tussen ervaringsdeskundigen en praktijk- en onderwijsinstellingen in de domeinen zorg, welzijn en veiligheid.

Het Leernetwerk wil daarnaast de verbinding leggen tussen de praktijk en het onderwijs. Op die manier kan er interprofessioneel worden samengewerkt en worden opgeleid. Tijdens de slotmanifestatie van 19 april waren verschillende partijen aanwezig op de informatiemarkt, zoals Politie, 113 suïcidepreventie, Ixta Noa en Streettriage, meldpunt verward gedrag. Studenten van diverse opleidingen lieten daarnaast zien wat zij binnen hun opleiding doen op dit gebied. Zij presenteerden hun onderzoeksresultaten en innovaties.

Door te communiceren, van elkaar te leren en vanuit elkaars perspectief te kijken kunnen we samen de beste zorg bieden.

Samenwerken voor goede zorg

Het versterken van de verbinding tussen verschillende partijen en het delen van kennis staat centraal binnen het Leernetwerk. ‘’Want rondom het thema verward gedrag is multidisciplinair samenwerken cruciaal’’, vertelt Petra Smeenk, projectleider van het Leernetwerk en organisator van de Slotmanifestatie. ‘’Het leggen van verbinding tussen partijen is belangrijk voor goede samenwerking, vooral in complexe situaties. Voor goede samenwerking moeten partijen elkaar weten te vinden en elkaar kunnen ontmoeten. Door met elkaar te communiceren, van elkaar te leren en vanuit elkaars perspectief naar de zaken te kijken, kan sneller en beter worden samengewerkt. En hierdoor kunnen we samen de beste zorg bieden.’’

Helen Aangenend vult aan: ‘’Partijen moeten weten waar je kunt zijn voor welke informatie. Het is mooi dat de verschillende partijen elkaar binnen dit Leernetwerk hebben gevonden en weten wat we voor elkaar kunnen betekenen vanuit elk vakgebied. We zijn trots op het resultaat en de opbrengsten. Doel is dan ook om het Leernetwerk voort te zetten.’’

Persoonlijke pitch Hanna Verboom

Joris van ’t Hoff, projectleider deskundigheidsbevordering Politie & Personen met verward gedrag bij de Politie Nederland, sprak tijdens een pitch over het werk van de politie. En ook Martine Peppelenbos, kwartiermaker ziekenhuizen, VVT-sector en huisartsenzorg bij 113 Zelfmoordpreventie kwam aan het woord over de problematiek.

Actrice en filmmaker Hanna Verboom deelde tijdens een pitch haar persoonlijke verhaal en liet de door haar gemaakte documentaire ‘Uit de schaduw’ zien, die ze maakte naar aanleiding van haar bipolaire stoornis. Met de film wil ze mensen bewegen opener te zijn over psychische aandoeningen en ze te accepteren als onderdeel van het bestaan. Tijdens de pitch vertelde Verboom over het taboe dat op deze problematiek rust. Ze gaf aan dat ze graag zou zien dat ‘verward gedrag’ een gesprekonderwerp wordt waarover vrijer gesproken kan worden door het stigma rondom deze problematiek te verbreken.

Samenwerkingspartners

Binnen het Leernetwerk Verward Gedrag werken verschillende onderwijs- en praktijkpartners samen. Het ZonMw-project werkt samen met de praktijkpartners Dimence, Bijzondere Zorgteam Deventer, GGD IJsselland, Wijkteams Enschede en ervaringsdeskundigen en met de opleidingen Social Work (Saxion), Verpleegkunde (Saxion), Bestuurskunde (Academie Bestuur, Recht & Ruimte, Saxion), Verzorgende en Verpleegkundige (ROC Twente), Politieacademie Apeldoorn. Het lectoraat Smart Health van Saxion is initiatiefnemer van het Leernetwerk.

Het Leernetwerk Verward Gedrag is mogelijk gemaakt door ZonMw.

Kijk voor meer informatie over het Leernetwerk op de website van WijkLink.

Informatiemarkt, politie spreekt met mensen, leernetwerk verward gedrag
Informatiekraampjes bijeenkomst leernetwerk verward gedrag