Boek op hoofd
Studentenleven

Studeren met ADD: ‘Er zijn periodes geweest waarop ik dacht ik stop ermee, school is niks voor mij’

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Moeite hebben om het overzicht te bewaren. Snel afgeleid zijn. Faalangst. Social Work-studente Samantha (25) liep er allemaal tegenaan. In 2017 werd ADD bij haar vastgesteld. Samantha leerde sindsdien hoe ze met ADD om moet gaan. Inmiddels zit ze in de eindfase van haar studie. Blij dat ze tussentijds niet opgegeven heeft. “Dit voelt als een overwinning, al is het ook een beetje onwerkelijk.”

Ja, ze heeft onderweg wel eens overwogen om het bijltje erbij neer te gooien. Vaak zelfs. Op momenten waarop ze in een mindere fase zat en het even niet meer zag zitten. “Dan dacht ik dat ik beter kon stoppen met mijn opleiding. Misschien dat school niets voor mij was. Ik had black-outs waarin ik dacht ik doe niks meer, want het heeft toch geen zin. Vond ik dat ik beter een baantje kon gaan zoeken waar ik geen diploma voor nodig had”, zegt de Almelose.

Het zijn gedachten die geregeld bij Samantha door haar hoofd spookten. Sinds 2014 studeert ze aan Saxion. Eerst volgde ze een jaar de studie International Business, daarna een jaar Bedrijfseconomie & Accountancy. “Maar ik voelde me niet op mijn plek. De opleiding paste niet bij mij.” Ze besloot het in een andere richting te zoeken en kwam uit bij de opleiding Social Work. “Dat was wel een goede keuze. Ik heb altijd een grote interesse gehad in verslavingen en verslavingszorg, middelengebruik en middelenmisbruik. Toen ik voor de opleiding koos zat ik alleen niet in een fijne omgeving. Om mij heen had ik veel mensen die drugs gebruikten. Bovendien zat ik in een ongezonde relatie.”

 

Ik raakte het vertrouwen in mezelf kwijt, had met faalangst te maken. Ik ben perfectionistisch, maar tegelijkertijd durfde ik niet aan dingen te beginnen omdat ik bang was dat het zou mislukken.

Samantha
Samantha

Vastgelopen

Samantha haalde het eerste jaar van de opleiding nog wel, maar in haar tweede jaar ging het niet meer. Ze was snel afgeleid. Had moeite om zich tot haar studie te zetten. En ze vond het lastig om overzicht te bewaren in de dingen die ze voor haar opleiding moest doen. “Ik had het gevoel dat ik vastzat. Ik weet dat ik slim genoeg ben om deze opleiding te halen, maar het kwam er niet uit. Als ik er nu op terugkijk dan denk ik dat die problemen al vanaf 3 of 4 havo speelden. Vanaf dat moment was ik veel op mezelf aangewezen, moest ik dingen zelf doen. Ik raakte het vertrouwen in mezelf kwijt, had met faalangst te maken. Ik ben perfectionistisch, maar tegelijkertijd durfde ik niet aan dingen te beginnen omdat ik bang was dat het zou mislukken. Het stoppen met de eerdere opleidingen aan Saxion zag ik ook als faalervaringen. Alles, gecombineerd met de slechte omgeving waarin ik verkeerde, zorgde ervoor dat ik in een neerwaartse spiraal terechtkwam.”

Samantha zocht hulp bij een psycholoog met wie ze een traject aanging. “Daar kreeg ik de diagnose ADD en heb ik online modules gevolgd die gericht waren op ADD. Vervolgens hebben we gekeken welke medicatie het best bij mij paste. Ook heb ik Psychomotorische Therapie en Mindfullness Based Cognitive Therapy geprobeerd. Ik leerde mijn mindere momenten sneller te herkennen en kon daardoor sneller uit een dip komen.” 

Aanvullend studiebegeleider

Het zorgde ervoor dat Samantha iets meer de regie over haar leven kon pakken. Ook vanuit Saxion werd hulp aangeboden. Ze kreeg in Meike Overkamp een aanvullend studiebegeleider. “Dat gaf mij een heel fijn gevoel. Ik heb een goede klik met Meike. Ze geeft me een schop onder de kont als ik dat nodig heb, maar laat ook weten dat ik niet alleen ben. Dat ik altijd aan de bel kan trekken. Nog steeds spreek ik haar als ik in een mindere periode zit.

Ze heeft me veel praktische tips en tools gegeven. Mind dump, bijvoorbeeld. Een kenmerk van ADD is dat je veel nadenkt, maar dat die gedachten van de hak op de tak gaan. Bij Mind dump schrijf je alles wat je in je hoofd hebt zitten op, zodat er ruimte ontstaat om alles op een rijtje te zetten en te weten waar je mee bezig wilt gaan. Ook heeft Meike me geholpen meer balans te vinden in het dagelijks leven. Momenten in te plannen voor mezelf. Verder leerde ze mij de pomodorotechniek, waarbij je 25 minuten werkt en daarna 5 minuten pauze hebt. Voor mij werkt dat goed. Het zijn behapbare tijdsblokken.

Zo kreeg ik meerdere handvatten aangereikt die ervoor zorgen dat ik meer overzicht heb in de dingen die ik moet doen. Naast Meike heb ik ook veel gehad aan Frank van Aalst. Hij was mijn studiebegeleider in de doublantenklas, waar ik tweemaal in heb gezeten omdat ik het tweede jaar twee keer over heb gedaan. Zowel Meike als Frank hebben altijd laten weten dat ze in mij geloven. De gesprekken met hen hebben bijgedragen aan het omhoog krabbelen uit de diepe dalen waar ik destijds vaak in verkeerde.”

Beter in haar vel

Ze heeft er hard voor moeten werken, maar Samantha zit inmiddels beter in haar vel. Natuurlijk zijn er nog steeds momenten waarop de ADD de overhand neemt en de twijfel toeslaat. Maar de studente leert die momenten steeds beter herkennen. “Het gaat op en af. De ADD is niet over, maar ik kan er wel anders naar kijken dan voorheen. Ik weet dat het een onderdeel van me is. Dat ik me soms wat minder goed voel. Ik weet dat ik andere zaken dan prioriteit moet geven, om sneller uit die dip te komen. Ik heb genoeg in huis om dat zelf te doen.”

Na acht jaar komt ook het eind van Samantha haar tijd op Saxion in zicht. Ze maakt al onderdeel uit van de flexpoule van een regionale zorginstelling, is bezig met haar afstudeeronderzoek en volgt tegelijkertijd de extra minor GGZ-agoog. “Ik heb getwijfeld of ik dat laatste wel moest doen. Ik zadel mezelf toch op met extra schoolwerk. Ik loop ook wat achter, moet nog wat zaken inleveren. Vroeger kon ik daarvan in paniek raken, maar tegenwoordig zie ik het minder zwaar. Ik ga niet bij de pakken neerzitten, heb mijn balans gevonden.”

Dat haar diploma in zicht komt, voelt na al die jaren waarin Samantha worstelde en aan stoppen dacht als een overwinning. “Maar tegelijkertijd vind ik het ook een beetje eng. Dan komt toch die faalangst weer om de hoek kijken: haal ik het wel, of loop ik weer vertraging op. Ik probeer me dan maar vast te houden aan positieve ervaringen. Dan kijk ik naar de dingen die ik al behaald heb. Het voelt soms onwerkelijk dat het na al die jaren bijna klaar is, maar tegelijkertijd is het ook een opluchting. De studie heeft voor mij lang genoeg geduurd.”

Ook Social Work studeren?

Yes!

Het Saxion StudieSuccesCentrum biedt voorzieningen om studenten zo succesvol mogelijk te laten studeren. Van online coaching en individuele begeleiding tot trainingen en workshops over persoonlijke ontwikkeling, effectief studeren, taal en studiekeuze en van carrière tot sport en cultuur.

Willem Korenromp

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.

Gerelateerde artikelen

BeidenVerschil.jpg Onderwijs

Wat is het verschil tussen Social Work en Toegepaste Psychologie? Studenten Irem en Nina praten je bij!

28 maart 2024
Studentenleven

Studeren met... verlies: hoe Emily een podcast maakte over het overlijden van een ouder

09 februari 2024
SaxionTV

Get Space, Make Room: slotexpositie artist in residence Tessa Wiegerinck