Elcin Coraklar - Foto Thomas Busschers

Je bent meer dan een stagiaire: tips voor een succesvol stagegesprek

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Een eerste sollicitatiegesprek kan best spannend zijn. Je weet niet wat je kunt verwachten van zo’n gesprek en hoe de personen tegenover je zijn. Daarom is het erg belangrijk om je goed voor te bereiden. In deze blog laat ik je zien hoe je dat het beste kunt doen, om jezelf zo sterk mogelijk te positioneren, en vertel ik je waarom het belangrijk is om ook als stagiaire verwachtingen uit te spreken richting een bedrijf.

Inmiddels kan Elcin zich een professionele sollicitant noemen. Want tijdens en na haar mbo-studie en nu op het hbo tijdens haar zoektocht naar een stage, heeft ze talloze stage- en netwerkgesprekken gehad. Het één wat minder goed, het andere wat beter en sommige gesprekken waren on fire. Eén ding is zeker, hoe vaker je van dit soort gesprekken aangaat, hoe beter je wordt in het neerzetten van jezelf tijdens een professioneel gesprek. De eerste tip is daarom: ga vaker in gesprek met professionals over wie je bent, wat je wilt en wees vooral nieuwsgierig.

Stel slimme vragen

Meestal wordt er van je verwacht dat je je goed verdiept in het bedrijf. Dat is ook zo, maar overdrijf niet. Een sollicitatiegesprek is ervoor om elkaar beter te leren kennen met een gesprek. Ga er soms ook open in, want je mag vragen stellen en dat is alleen maar positief. Maar stel vooral slimme vragen. Denk aan: "Hoe ziet de gemiddelde dag van een stagiaire eruit?" Hierbij is het belangrijk dat de andere stagiaires een gevarieerde dag hebben, waarbij ze ook verantwoordelijkheden krijgen. Daarbij is een stage die rekening houdt met jouw leerdoelen het meest leerzaam.

Om erachter komen hoe de mensen binnen het bedrijf zijn, kun je de volgende vraag stellen: “Wat voor iemand past binnen jullie team?” Zo weet je hoe de andere werknemers zijn en kun je overwegen of je binnen het team past. Want hoe geweldig een bedrijf ook is, het is net zo belangrijk als het ook klikt met de collega’s op de werkvloer.

Een stagiaire in huis hebben is heel gunstig voor een bedrijf. Je neemt heel veel dingen mee voor een bedrijf en daarentegen mag je ook dingen terug verwachten.

Elçin Çoraklar over het voeren van een succesvol stagegesprek

Wees onderscheidend

Het is belangrijk om te weten wie je bent, waarom je daar zit en wat je graag wilt leren. Maar zorg ervoor dat je dit ook op een professionele manier over weet te brengen zodat je indruk kunt maken. Waarom wil je leren wat je wilt leren? Waarom ben je zoals je bent? Geef wat meer achtergrondinformatie over jezelf en vertel ook over je persoonlijkheid. Je kunt zoiets voorbereiden door een gesprek te voeren met een vriend/vriendin bij wie je je comfortabel voelt. Hoe vaker je het doet, hoe beter je de juiste zinnen op tafel gooit.

Afsluitende vragen

Als afsluiting kun je vragen of ze een duidelijk beeld van je hebben en of ze nog vragen hebben. Op deze manier kun je peilen of je goed bent overgekomen en zo niet, kun je een laatste pep talk op tafel gooien om ze te overtuigen. Stel ook altijd de vraag of er meer stagiaires zijn met wie ze in gesprek gaan en vraag wanneer je van ze mag horen.

Elçin Çoraklar over het voeren van een succesvol stagegesprek

Je bent méér dan een stagiaire!

Een stagiaire in huis hebben is heel gunstig voor een bedrijf. Je neemt heel veel dingen mee: je bent (bijna) gratis, doet vrijwel alles wat van je gevraagd wordt, hebt de nieuwste programma’s in je bezit en komt met verse kennis het bedrijf binnenstappen. Dat is niet niks. Daarentegen is het belangrijk om ook dingen terug te verwachten van een stage. Een stage is tenslotte een wisselwerking van kennis. Het belangrijkste is een goede begeleiding en de vrijheid om de dingen te leren waar je behoefte aan hebt. Ga daarom vooral op zoek naar deze twee aspecten en weet dat je dingen mag vragen, verwachten en grenzen mag stellen. Je bent meer dan ‘een stagiaire’.

Verbreed je horizon

Deze tip kun je ook meenemen als je niet op zoek bent naar een stage. Het is belangrijk om niet altijd met een specifiek doel een gesprek aan te gaan. Soms is enkel netwerken al een erg mooi streven om een te voeren met een professional. Stuur die ene connectie naar die persoon of stuur een mailtje naar iemand binnen een bedrijf van wie je onder de indruk bent van zijn of haar werk. Ga in gesprek, vertel over jezelf en luister naar iemand anders zijn ervaringen. En wie weet opent het weer nieuwe deuren en betekenen jullie in de toekomst iets voor elkaar.

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.