Inge Elsman - foto Thomas Busschers
Corporate

‘Voor mij valt er bij Saxion elke dag nog iets nieuws te ontdekken’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Toen Inge Elsman twaalf jaar geleden als docent Engels bij Saxion startte, raakte ze al snel betrokken bij het coachen van langstudeerders. Een ongelofelijk mooie ervaring, vindt ze nog steeds. Intussen bouwt ze hogeschool-breed mee aan de vernieuwing van het Saxion-onderwijs. “Ik kon de afgelopen jaren gigantisch groeien, omdat de tijd rijp was voor veel ideeën waar ik al lang mee rondliep.”

Inge Elsman had een eigen bedrijf, hield zich bezig met systemisch en ritueel werk, maar werkte ook een tijd in de filmindustrie. Daarnaast had ze een onderwijsbevoegdheid Engels. Een duizendpoot met de nodige levenservaring die twaalf jaar geleden bij Saxion binnenkwam. Het lesgeven in Engels, persoonlijk leiderschap en ethiek in ondernemerschap bleek een startpunt van een interessante reis binnen Saxion. Eentje die haar inmiddels gebracht heeft op de plek waar ze nu zit.

Visie naar de praktijk vertalen

“Vanuit het Expert Team Thuisgroepen ondersteun ik Saxion-breed opleidingen bij het implementeren van de vernieuwde visie van Saxion op leren, ontwikkelen en studentenbegeleiding. Ik help die visie heel concreet te vertalen naar het geven van onderwijs en het begeleiden van studenten. Door uitgangspunten als ‘studentenregie’ en ‘coachen op leerprocessen’ te koppelen aan de onderwijspraktijk van de academie, de opleiding. Ik ben adviseur, maar dus eentje die de theorie naar de praktijk helpt te vertalen. Misschien kun je me ook een vroedvrouw noemen. Iemand die helpt bij de geboorte van het nieuwe onderwijs bij Saxion.”

Een wereld die continu verandert

Bij dat nieuwe onderwijs gaat het onder andere over het naar binnen halen van de complexe, veranderende buitenwereld. Om de lespraktijk beter aan te laten sluiten op wat studenten straks in die buitenwereld op professioneel niveau met hun talenten, vanuit hun gevoel van zingeving willen bijdragen, legt Inge uit. “Binnen het nieuwe onderwijs komt er meer ruimte voor autonomie, eigen inbreng en creativiteit. Studenten maar ook docenten krijgen meer de kans om hun eigenheid te laten zien. Dat vraagt natuurlijk ook iets van hen, maar het is wat mij betreft een onvermijdelijke ontwikkeling. Zodra studenten de deur van Saxion uitlopen, lopen ze rond in een wereld die continu verandert.”

Gigantisch gegroeid

Is ze gegroeid sinds ze zelf bij Saxion binnenstapte? “Gigantisch. In deze rol voel ik me als een vis in het water. Hij past zo goed bij me. Ik heb het gevoel dat ik meer waarde kan toevoegen dan toen ik destijds binnenkwam. Omdat ik onder andere uit de kunstwereld kwam, bekroop me soms het onzekere gevoel of ik hier wel mocht zijn, een rol kón vervullen. Het volgen van een master heeft me veel gebracht. Bijvoorbeeld hoe je transitiemanagement vormgeeft en de ideeën, die ik eigenlijk al in me had, goed kon vertalen naar een vorm die anderen begrepen, waarmee ze aan de slag konden.”

In deze rol voel ik me als een vis in het water. Hij past zo goed bij me. Ik heb het gevoel dat ik meer waarde kan toevoegen dan toen ik destijds binnenkwam.

Inge Elsman portret
Inge Elsman over de rol die ze binnen Saxion heeft als adviseur onderwijsvernieuwing

Creatieve systeemdenkers

De meeste groei heeft ze doorgemaakt in haar netwerk, vindt Inge: “Eerst zag ik Saxion als een organisatie waar veel individuen rondliepen. Er waren meer mensen die, net als ik, creatief dachten, graag dingen wilden maken en veranderen. Die energie was er altijd al. Ik was één van hen, maar voelde met toch altijd een ‘loner’. Nu we met veel mensen bezig zijn met de vernieuwing van het onderwijs, zie je een beweging ontstaan, waarin veel creatieve systeemdenkers elkaar weten te vinden en kunnen versterken. Er ontstond meer ruimte om dingen uit te proberen, te experimenteren. Dat sloot precies aan bij wat ik nodig had. Voor mij was dat een aanhaakmoment.”

Van betekenis willen zijn

Ze vindt het goed dat Saxion zich niet verstopt, maar erkent dat de wereld in een steeds hoger tempo verandert. “Ik vind het enorm dapper dat een onderwijsinstelling bereid is mee te bewegen, onderzoekend wil zijn. Ook al weten we nog niet alles. Bij innovatie is de fase van niet-weten een hele belangrijke. Je kunt als hogeschool ook meer achterover leunen, je takenlijstje afvinken. Dat gebeurt bij Saxion niet. Er lopen hier veel mensen rond die werkelijk van betekenis willen zijn voor de huidige generatie studenten. Die studenten hebben nu en straks te maken met een wereld die steeds complexer wordt, maar waarin ze ook hun plek willen innemen. Ik zie veel betrokkenheid en bevlogenheid.”

Licht en open

Kon ze de afgelopen jaren voldoende regie nemen op haar loopbaan? “Misschien gold het destijds minder voor mensen die als zzp’er aan Saxion verbonden waren, maar wanneer je in vaste dienst bent, krijg je veel ruimte je functie te vervullen. Het vraagt wel iets van jezelf, vind ik: oprechte betrokkenheid en ondernemerschap. Ben je een onafhankelijk denker en ook nieuwsgierig naar wat je bij kunt dragen aan zo’n grote hogeschool, dan kun je beslist veel dingen zelf vormgeven. Ik werk veel in het Deventer gebouw. Een plek die licht en open is. Die sfeer vertaalt zich in de energie die ik voel als ik er rondloop. Net als in Enschede trouwens.”

Vrijheid

Wat geeft Inge energie in haar werk? “Dat ik mijn creativiteit kwijt kan en mag samenwerken met collega’s van allerlei opleidingen. Vanuit de natuurkunde-hoek tot social work. Het vraagt van mij ook iets: dat ik m’n verhaal, werkwijze en begeleiding moet afstemmen op de collega of het team waar ik mee samenwerk. De vrijheid die ik daarin heb, is voor mij erg belangrijk. Wat ook energie geeft, is het gevoel dat je betekenis kunt toevoegen aan het vernieuwingsproces rond het onderwijs. Zo mag ik aan de slag met allerlei complexe vraagstukken, waarbij ik volop kan puzzelen, met een systemische blik kan kijken naar het maken van nieuw onderwijs. Ik ontwikkel nu een template voor didactisch spelontwerp. Docenten kunnen daar straks zelf rijkere opdrachten voor hun studenten mee ontwerpen. Ik kan ze daar gericht bij helpen. Dat geeft energie. Het is één van de vele opdrachten waar ik me bezig houd. Voor mij valt er bij Saxion elke dag nog iets nieuws te ontdekken.”

Fotografie: Thomas Busschers

Wil jij verschil maken voor de wereld van morgen?

Bekijk onze vacatures!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Hendrik Jan Jager (fotografie: Thomas Busschers) Corporate

Hendrik Jan verruilde het bedrijfsleven voor Saxion: ‘Studenten horen graag je verhalen uit de praktijk’

27 maart 2023
Niek van Toor (foto: Anne Hurenkamp) Corporate

'Als je liefde hebt voor je vak, dan is Saxion een mooie plek om iets door te geven aan studenten'

27 februari 2023
Keklik Yücel - fotografie Thomas Busschers Corporate

‘Saxion doorbreekt bubbels, dat past precies bij wie ik ben’