Hendrik Jan Jager (fotografie: Thomas Busschers)
Corporate

Hendrik Jan verruilde het bedrijfsleven voor Saxion: ‘Studenten horen graag je verhalen uit de praktijk’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

“Het eerste dat ik ’s ochtends in China deed, was het controleren van de luchtkwaliteit, in mijn app. Om te kijken of ik met een masker op naar buiten moest,” vertelt Hendrik Jan Jager. Na een baan in het internationale bedrijfsleven koos hij voor Saxion, waar juist conscious business een grote rol speelt in het onderwijs van de School of Finance and International Business. Hendrik Jan startte er als docent en is nu manager. Hoe is deze overstap naar het onderwijs hem bevallen?

Als geboren en getogen Groninger, met een master in Geografie op zak, streek Hendrik Jan in 2006 neer in Deventer. Een sfeervolle stad, maar ook een centrale plek in Nederland, die hem in staat stelde zijn werk voor printerfabrikant Océ (later Canon) beter te kunnen doen. “Ik werkte veel in Den Bosch, maar moest eigenlijk overal in het land zijn.” Na verschillende projecten in Europa stak hij zijn vinger op om voor Canon de zakelijke markt in Azië verder te ontwikkelen. Het huis in Deventer bleef, maar hij vestigde zich met zijn gezin twee jaar in China en vervolgens nog twee jaar in Maleisië. “Een fantastische ervaring, maar toen het project klaar was, wilden we terug naar ons huis in Deventer. Weer dichter bij familie en vrienden wonen.”

Nieuwe uitdaging

Bij zijn terugkeer naar Nederland in 2018, dacht Hendrik Jan na over een nieuwe uitdaging. “Ik was toe aan een volgende stap en dacht: misschien kan ik iets anders gaan doen met mijn kennis en ervaring. Ik had gezien hoe het leven in Azië in elkaar zat. Dat veel dingen die bij ons in Nederland vanzelfsprekend zijn, daar juist anders werken. Neem bijvoorbeeld ons onderwijs. Hier is het toegankelijk voor iedereen. In China en Maleisië zijn de contrasten veel groter. Het zette me aan het denken.” Dat was het moment waarop Hendrik Jan in contact kwam met de International Business School van Saxion: “Ik schoof al snel aan bij de werkveldcommissie, die een brug slaat tussen onderwijs en de praktijk. Toen ik in 2019 geattendeerd werd op een vacature voor een docent, leek me dat wel iets. Ik kon er mijn ervaring in kwijt. Het was een totaal nieuwe uitdaging, maar daar houd ik wel van. Ik sprong er in, in september 2019, ging vakken geven op het gebied van management en Technology & Innovation. Ook werd ik afstudeerbegeleider.”

Ik hád altijd wel iets met het onderwijs, al deed ik er niet direct iets mee. Maar in Azië gaf ik ook veel klantpresentaties en trainingen. Ik was het dus wel gewend om dingen uit te leggen en voor groepen te staan. Die rode draad was er al lang.

Hendrik Jan Jager (fotografie: Thomas Busschers)
Hendrik Jan Jager over zijn overstap naar het onderwijs

Van het bedrijfsleven naar het onderwijs

Was het een grote stap, van het bedrijfsleven naar het onderwijs? “Ja, maar het voelde eigenlijk ook direct vertrouwd. In een ver verleden had ik tijdens mijn studie de lerarenopleiding Aardrijkskunde gedaan. Ik hád altijd wel iets met het onderwijs, al deed ik er niet direct iets mee. Maar in Azië gaf ik ook veel klantpresentaties en trainingen. Ik was het dus wel gewend om dingen uit te leggen en voor groepen te staan. Die rode draad was er al lang.” Nadat Hendrik Jan een paar maanden voor de klas had gestaan bij Saxion, werd alles anders. De coronacrisis maakte ook van hem tijdelijk een online docent. “Natuurlijk was het aanpoten, maar daarin is alles nu ook weer genormaliseerd. Ik vond het lesgeven in de klas verschrikkelijk leuk. Net als het werken met onze studenten. Ik heb fijne collega’s, die je op een hartverwarmende manier opnemen in hun team, maar ook het gevoel geven dat jouw ervaring gewaardeerd wordt.”

Praktijkverhalen vertellen

Dat was ook waar de studenten op aansloegen, vertelt hij. “Ze horen graag je verhalen uit de praktijk. Natuurlijk is er de theorie, maar zodra je die kunt illustreren met een ervaring, een verhaal, een foto, dan merk je dat studenten echt ‘aan gaan’. We zijn een internationale business-opleiding, dus jouw verhalen uit die wereld doen ertoe. Het doet ook veel met de connectie die je met studenten kunt maken, merkte ik. Natuurlijk is het even zoeken met eerstejaars, maar op een gegeven moment zie je die twinkeling in hun ogen, zie je de kwartjes vallen. Dat is fantastisch. Ik kreeg daar heel veel energie van.” Na twee jaar zette Hendrik Jan bij Saxion de stap naar squadleader van het docententeam in Deventer. Een rol die hij een jaar vervulde. ”In zo’n squad, met tien tot twaalf docenten vanuit alle vakken en disciplines, staan we eigenlijk om een groep studenten heen. We hebben oog voor waar het goed gaat, maar zien ook waar studenten ondersteuning nodig hebben. Het idee is dat we ze volledig begeleiden, van dag één tot aan het moment waarop ze hun diploma ondertekenen. Dit draagt ook bij aan het studiesucces, lagere uitval en betere doorstroom van studenten.”

Over grenzen kijken

In het huidige onderwijs en werkveld is het steeds belangrijker om over de grenzen van vakgebieden heen te kunnen kijken. Ervaart hij dat zelf ook zo? “Vorig jaar juni zijn we als International Business School gefuseerd met de academie Financiën Economie en Management. Samen zijn we nu de School of Finance and International Business. Onze finance-collega’s leiden studenten meer op voor een functie, vanuit de international business-tak leiden we studenten wat meer toe naar een rol. Het is een verschil, maar het vult elkaar vooral aan. We bouwen nu overal binnen en buiten de academie aan mooie verbindingen, aan samenwerking. We brengen docententeams bij elkaar en kijken zo dus ook over vakgebieden heen.” Het vormt een parallel met wat belangrijk is voor studenten, legt hij uit: “Van onze International Business-studenten verwachten we sowieso dat ze over grenzen kijken. Letterlijk en figuurlijk. De wereld houdt niet op bij de grens met Duitsland. Dat is het afgelopen jaar nog eens extra duidelijk geworden. Als er een schip vastligt in het Suezkanaal, als er oorlog uitbreekt in Oost-Europa, dan heeft dat ook effect op ons in Nederland. En op de rest van de wereld.”

Hendrik Jan Jager (Fotografie: Thomas Busschers)

Hendrik Jan Jager: "We zijn een internationale business-opleiding, dus jouw verhalen uit die wereld doen ertoe. Het doet ook veel met de connectie die je met studenten kunt maken, merkte ik."

Verbale en non-verbale communicatie

Ook figuurlijk is het belangrijk om over grenzen te kijken, vindt Hendrik Jan. “Als je in een internationale setting werkt, moet je dingen vanuit verschillende perspectieven kunnen zien. Wij kijken door een bepaalde bril, maar als je met iemand uit Zuidoost-Azië overlegt, dan kan jouw waarheid ineens niet meer de waarheid zijn. Dat komt op zoveel manieren tot uiting. In verbale, maar ook in non-verbale communicatie. Je moet dus echt over een brede set aan vaardigheden beschikken en iets vanuit een ander perspectief kunnen zien. Dat geven we onze studenten ook mee. Onze international classroom is daarom ontzettend belangrijk. Voor veel Nederlandse studenten uit de regio is het eerst wat spannend, maar al snel ontzettend leuk om met internationale klasgenoten aan een praktijkvraagstuk uit de regio of daarbuiten te werken. Ik zie ze groeien.”

Werkgeluk

Zit daar misschien ook een deel van zijn eigen werkgeluk? “Zeker, een groot deel zelfs. We helpen hen niet alleen hun blik te verbreden, maar we bereiden onze studenten ook voor op de wereld van morgen. Binnen de International Business School hadden we al een sterk profiel op het gebied van conscious business: het gaat niet alleen meer om de winst, maar ook om wat we ‘people and planet’ noemen. We hebben ons als academie dan ook ten doel gesteld om in 2030 een groot deel van de bedrijven in de regio Salland, Twente en Achterhoek mee te nemen in de transitie naar meaningful business, betekenisvol ondernemen. Het is mooi en waardevol om samen met studenten en bedrijven de stap van de oude naar een nieuwe economie te zetten. We willen hen opleiden tot game changers: professionals die het verschil kunnen maken, die verandering op gang kunnen brengen en begeleiden. Die binnen hun organisatie hun vinger opsteken om te zeggen: ik zie dit gebeuren, maar klopt dat wel?”

Mens en planeet centraal stellen

Hoe staat hij zelf in de transitie die zijn vakgebied doormaakt? “Die is voor mij vanzelfsprekend. Dat komt ook wel door alles dat ik in Azië heb gezien. Als je ervaart hoe groot in Zuidoost-Azië de problematiek is op het gebied van vervuiling, dan zet dat je aan het denken. In China is het onder andere de luchtvervuiling, in Vietnam het enorme plastic-probleem. Als ik in Beijing in een landend vliegtuig zat, moesten we regelmatig eerst door een gele laag vervuiling heen. En het eerste dat ik ’s ochtends deed, was het controleren van de luchtkwaliteit, in mijn app. Om te kijken of ik met een masker op naar buiten moest.” Maar het is niet alleen dat, vertelt hij. Er is zoveel meer, als het gaat om het centraal stellen van de mens en de planeet. Zeker ook in het onderwijs. “We begeleiden studenten ook bij de ontwikkeling van hun identiteit. Identity development heet dat in onze opleiding. Vanaf het eerste jaar denken ze na over vragen als: wie ben ik, hoe sta ik in de wereld, hoe werk ik samen met anderen? Aan het eind van de opleiding reflecteren ze op hoe ze die conscious business-professional zijn geworden en waar ze vervolgens naartoe willen. Het is natuurlijk nog niet klaar als je je diploma hebt.”

We hebben ons als academie dan ook ten doel gesteld om in 2030 een groot deel van de bedrijven in de regio Salland, Twente en Achterhoek mee te nemen in de transitie naar meaningful business, betekenisvol ondernemen. Het is mooi en waardevol om samen met studenten en bedrijven de stap van de oude naar een nieuwe economie te zetten.

Hendrik Jan Jager (Fotografie: Thomas Busschers)
Hendrik Jan Jager over zijn overstap naar het onderwijs

Contact zoeken vanuit het werkveld

Hij ervaart Saxion als een fijne werkgever, vertelt hij. “Het bevalt me hier ontzettend goed. Wat ons als collega’s bindt, is passie. Niet alleen voor het vakgebied, maar ook om onze studenten zo goed mogelijk bij te staan. We doen het uiteindelijk voor hen én voor de regio. Maar ook voor daarbuiten. Bijvoorbeeld via internationale studenten die hun kennis en kunde meenemen naar hun thuisland. Maar ze kunnen juist na hun afstuderen ook een zeer waardevolle bijdrage aan de regio blijven leveren.”

Toegevoegde waarde

Hij vindt het interessant om bij Saxion werken: “Omdat ik met mijn collega’s toegevoegde waarde heb, een maatschappelijke bijdrage kan leveren. Het voelt als iets dat we delen. Ook kun je bij Saxion op allerlei fronten de uitdaging zoeken, kansen pakken. Ik begon hier als docent, werd squad leader en sinds een jaar ben ik manager van de School of Finance, waarbij ik verantwoordelijk ben voor het international business-deel. In deze functie kan ik al mijn ervaring kwijt. Het is ook mooi om te zien hoe collega’s zich op allerlei manieren ontwikkelen. In de breedte, in de diepte, of door tijdelijk les te geven bij andere academies. Ook dat zijn waardevolle ervaringen.” Niets meer aan toe te voegen? “Toch wel: ik vind het belangrijk dat mensen uit het werkveld contact zoeken met Saxion. Hun kennis en ervaring met ons delen, bij ons komen werken, maar ook dat contact met de praktijk houden. Het is allemaal mogelijk.”

Fotografie: Thomas Busschers

Wil jij verschil maken voor de wereld van morgen?

Bekijk onze vacatures!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Niek van Toor (foto: Anne Hurenkamp) Corporate

'Als je liefde hebt voor je vak, dan is Saxion een mooie plek om iets door te geven aan studenten'

27 februari 2023
Keklik Yücel - fotografie Thomas Busschers Corporate

‘Saxion doorbreekt bubbels, dat past precies bij wie ik ben’

30 januari 2023
Sander Vos-min.jpg Corporate

‘In m’n werk wil ik de beste versie van mezelf zijn, om meerwaarde te leveren aan de hogeschool die Saxion is’