klimaatplein 1.jpg

Hoe maken we het Saxion-plein van locatie Enschede duurzamer?

Leestijd Minuten

Het huidige Saxion-plein van locatie Enschede heeft een stenig en grauw karakter en scoort onder de maat op het gebied van klimaatadaptiviteit. Het plein vormt een hotspot voor hittestress door een tekort aan voldoende groenzones en de afwatering van hemelwater op het riool. Hier willen we graag verandering in brengen!

De Facilitaire Service Organisatie (FSO, de facilitaire dienst van Saxion) heeft  in samenwerking met de opleiding Civiele Techniek en het lectoraat Duurzame Leefomgeving een voorstel gemaakt om het plein klimaatadaptiever en innovatiever te maken. Eind juni wordt dit definitieve voorstel aan het College van Bestuur gepresenteerd.

Belangrijk hierin is het financiƫle gedeelte. Ieder civiel technisch project heeft een kostenplaatje. Om in een vroeg stadium een inschatting van de kostprijs te kunnen maken, hebben studenten civiele techniek een flexibele budgetramingstool gemaakt voor de FSO. De flexibiliteit betekent dat er nog keuzes kunnen worden gemaakt en dat het effect van deze keuzes onmiddellijk zichtbaar wordt in de raming.

De studenten zijn hierbij ondersteund door Aveco de Bondt, het Waterschap Vechtstromen en Pioneering.

Meer weten over de totstandkoming van de flexibele budgetramingstool?

Lees meer!