Klimaatplein2-04.PNG
Corporate

Bouw klimaatplein gaat van start

Het gaat nu echt gebeuren: de bouw van het klimaatplein op de Saxion-hoofdlocatie in Enschede gaat van start! Het College van Bestuur gaf vorig jaar een go voor de inrichting van een nieuw klimaatbestendig plein bij het Ko Wierenga-gebouw. Aannemersbedrijf NTP zorgt in samenwerking met betrokkenen voor de realisatie van het plein. NTP heeft duurzaamheid, net als Saxion, hoog in het vaandel staan.

Start en oplevering van de werkzaamheden

De bouwwerkzaamheden starten eind april/begin mei en gaan tot aan het eind van de zomervakantie door. Alles wordt in fasen uitgevoerd, zodat er zo min mogelijk overlast is. We gaan er wel iets van ondervinden, zoals wat lichte geluidshinder en soms een stukje omlopen op het terrein. Het plein blijft voor iedereen toegankelijk en colleges en toetsen kunnen gewoon doorgaan. Vanaf het nieuwe schooljaar kunnen alle studenten, medewerkers en bezoekers genieten van een prachtig, biodivers én klimaatadaptief plein. Een plein waar je je prettig voelt. Dát is waar we het allemaal voor doen!

Met deze bijzondere co-creatie bouwen we samen letterlijk aan een duurzame hogeschool.

Ali Zoulali, projectleider Facilitaire Serviceorganisatie
Klimaatplein2-04.PNG Klimaatplein3-04.PNG Klimaatplein4-04.PNG Klimaatplein5-04.PNG

Unieke vorm van studentparticipatie en co-creatie

Het is uniek voor Saxion dat er zoveel studenten bij een bouwproject betrokken zijn. Maar liefst 48 studenten leveren in elf projectgroepen een bijdrage aan het plein of gaan dit nog doen; van ontwerp tot uitvoering. Het begon met studenten van de School of Business, Buiding & Technology, maar ook andere Saxion-academies doen nu mee via een Smart Solutions Semester. Studenten van diverse academies hebben de opdracht gekregen te bedenken hoe gecommuniceerd kan worden over alle elementen die onderdeel uitmaken van het nieuwe plein.

Het klimaatplein is een co-creatie van studenten, academies, Aveco de Bondt, IAA Architecten, NTP, Pioneering, Waterschap Vechtstromen en de Facilitaire Serviceorganisatie van Saxion.

Geweldig dat we het klimaatplein na nauwkeurige voorbereiding nu echt realiteit gaan maken.

Initiator van het klimaatplein, Kristoff Derveaux, Hoofddocent Civiele Techniek, Onderzoeker Sustainable Areas & Soil Transitions

Meer weten?

Wil je meer weten over het klimaatplein? Lees onze eerdere publicaties:

Saxion en duurzaamheid

Duurzaamheid staat bij Saxion hoog op de agenda. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de ecologische, economische en sociale opgaven van deze tijd. Saxion onderschrijft de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Wij zetten ons in voor deze zeventien doelen. Dat doen wij met ons onderwijs en onderzoek, zowel voor onze eigen regio als voor andere plekken in de wereld. Ook als organisatie werken we aan onze duurzame ambities. Samen aan de slag is het motto!

Wil je meer weten over de manier waarop wij als Saxion omgaan met de SDG’s en duurzaamheid? Kijk dan eens op saxion.nl/duurzaamheid.

#saxionsustainable | samen aan de slag