Elif
Onderwijs

Alumnus Elif volgde succesvol een traineeship: ‘Heb een baan gevonden die écht bij me past’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Na haar studie Bedrijfskunde wist Elif Temel nog niet precies waar ze wilde werken. Een traineeship leek haar de perfecte mogelijkheid om erachter te komen wat bij haar past. Zo kwam ze terecht bij Universiteit Twente, waar ze vanaf september is begonnen aan de functie projectcontroller. “Neem de tijd om na te denken wat je wil.”

Hoi Elif, welke opleiding heb je bij Saxion gevolgd?

"Ik heb de opleiding Bedrijfskunde MER gedaan, dat is tegenwoordig gewoon Bedrijfskunde. MER staat voor management, economie en recht. Ik ben vorige zomer afgestudeerd. Ik heb voor deze studie gekozen na de mbo-opleiding juridisch. Die opleiding was wel heel veel recht en ik miste kennis over economie. Daarom ging ik opzoek naar een bredere studie waarin recht en economie werden gecombineerd en je juridische en economische vraagstukken beantwoord. Bedrijfskunde was een goede match voor mij, omdat ik naast het juridische ook interesse heb in het economische en management."

Wat ben je gaan doen toen je afgestudeerd was?

"Toen ik klaar was met mijn opleiding begon er een tweede lichting traineeships bij de Universiteit Twente. Zo’n traineeship duurt twee jaar en om het half jaar mag je dan op een andere afdeling meedraaien en meekijken. Ik heb voor die traineeship gekozen omdat ik nog helemaal niet wist wat ik wilde gaan doen. Als je bij een bedrijf gaat werken zit je vast aan een bepaalde functie, hier had ik de mogelijkheid om verschillende dingen te proberen voordat ik een functie koos."

Jij bent dus nu halverwege je traineeship?

"Nee, het traineeship duurt eigenlijk twee jaar, maar als je een functie leuk vindt, heb je de mogelijkheid daarop te solliciteren. Ik ga vanaf september beginnen aan een functie. Het mooie aan een traineeship is dat je heel veel aan zelfontwikkeling kan doen. Ik heb alle vrijheid gekregen: ik mocht cursussen volgen en kreeg de mogelijkheid me te verdiepen in dingen die ik echt leuk vind. Je mag dus twee jaar over het traineeship doen, maar ik heb na een jaar een functie gevonden die echt bij me past en ben daarop aangenomen."

Wat is de functie die je gaat bekleden?

"Ik ga vanaf september beginnen als projectcontroller. De universiteit is echt een hele leuke werkgever die veel mogelijkheden biedt voor werknemers. De functie is gericht binnen een faculteit op de universiteit. De projectcontroller richt zich op het financiële aspect van projecten. Het gaat eigenlijk om het bijhouden en verwerken van de administratie van projecten."

Wat vind je het leukste aan dit werk?

"Het leukste vind ik dat er zowel internationale als nationale projecten zijn. Ik ben bezig met het financiële gedeelte maar krijg ook dingen mee van het rechtaspect. Het is een hele gecombineerde functie waarbij je de mogelijkheid krijgt om superveel financiële kennis op te doen."

Hoe heb je dit traineeship gevonden?

"Traineeships zijn de laatste jaren best wel populair en er zijn veel bedrijven die een traineeship aan bieden. Ik heb gekeken welke het beste bij mij paste en dat was het traineeship van de universiteit. Als je net klaar bent met je studie en je hebt een hele brede studie gedaan, dan weet je niet goed wat bij je past. Je bent namelijk zo breed opgeleid. Het traineeship heeft me daar heel goed bij geholpen. Dus ik heb eerst gesolliciteerd op het traineeship en tijdens mijn traineeship op de functie waar ik in September mee begin."

Welke tips heb je voor net afgestuurde studenten?

"Ik zou mensen die net klaar zijn met studeren vooral willen meegeven dat ze de tijd mogen nemen. Je hoeft niet overhaast te gaan solliciteren. Neem de tijd om na te denken wat je wil en wat goed bij je past. Als je ergens afgewezen wordt of je vindt het niet leuk, moet je je daar vooral niet druk om maken. Er zijn super veel mogelijkheden op de arbeidsmarkt, dus er zit altijd iets tussen dat wel bij je past."

Wist je dat je ook trainee bij Saxion kunt worden?

Lees meer over het Fast Forward Traineeship!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.