Arjan Touwtrekken
Studentenleven

Derde op het WK Touwtrekken, Bouwkunde-student Arjan werd het: ‘Heel gaaf, die ontlading met elkaar’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Eind september vond in Holten het WK Touwtrekken plaats en Bouwkunde-student Arjan Morskieft (tweede van rechts) kwam daar niet alleen in actie, hij won ook nog eens een bronzen medaille. Dat hij daarvoor een week lang college moest missen, was geen probleem. “Alle docenten vonden het heel gaaf dat ik meedeed.”

Hoi Arjan, hoe is je touwtrekcarrière ooit begonnen?

“Mijn vader en broer zijn ermee gestart en toen ik een keer ging kijken, vond ik het zo leuk dat ik het ook wilde doen. Dat doe ik nu zo’n vier of vijf jaar bij touwtrekvereniging Oele. Het is gewoon lekker met elkaar wat doen. In bijvoorbeeld het voetbal gaat het om het beste team, maar in het touwtrekken ben je zo sterk als je slechtste speler. Je moet het dus nóg meer met elkaar doen.”

Hoe kom je op het WK Touwtrekken terecht?

“Er zijn selectietrainingen waar elke Nederlander zich voor kan opgeven en de beste achttien per leeftijdscategorie kunnen uiteindelijk meedoen. Het gaat op gewicht. Een jeugdteam mag met acht man maximaal 560 kilo wegen, gemiddeld 70 kilo per persoon. Het mooiste is als je een paar jongens hebt die zwaarder zijn en een paar die lichter zijn. Ik ben dit jaar 18 geworden en werd uiteindelijk geselecteerd voor het team tot en met 19 jaar. Mijn broer zat in het team tot 23 jaar.”

Hoe heb je je voorbereid?

“We hebben in aanloop naar het WK elke woensdag getraind in Holten. Vervolgens zijn we voor ’t WK op een dinsdag daarheen gegaan om daar te overnachten en was woensdagochtend het weegmoment. Toen zijn we eerst nog naar de sauna gegaan, zodat je zoveel mogelijk vocht verliest en zo licht mogelijk bent op dat moment. Van tevoren weet je natuurlijk naar welk gewicht je toe moet werken. Begin van het jaar was ik 71 kilo, maar tijdens het WK slechts 66. Twee weken voor het WK waren we zelfs nog 20 kilo te zwaar met het team, maar dat is dus goed gekomen.”

Arjan over het behalen van de derde plek op 't WK

En hoe ging het uiteindelijk?

“Goed! Dat hadden we van tevoren niet verwacht, want het was lastig inschatten hoe goed de andere landen waren. We begonnen in een poule met acht landen, waarvan de beste vier doorgingen. Wij werden vierde in de poule en moesten daarom tegen de nummer één van de andere poule. Die verloren we, waardoor we een wedstrijd speelden om de derde plek en die wonnen we. Uiteindelijk is Zuid-Afrika eerste geworden, Chinees Tapei tweede en behaalden wij een bronzen medaille. Mijn broer is met zijn team vijfde geworden in de poule en hebben dus net de finales niet gehaald.”

Hoe vind je het dat je een medaille hebt gewonnen?

“Hartstikke gaaf natuurlijk. Vooral die ontlading met elkaar (zie foto). ’s Avonds hebben we uiteraard groot feest gehad en inmiddels heb ik nog steeds contact met mijn teamgenoten.”

Je bent er wel serieus mee bezig, klinkt het. Wat is nu je ambitie?

“Voorheen trainden we slechts twee keer per week, op dinsdag en donderdag, maar de laatste maanden trainden we ook nog op woensdag en zondag. Maar nu ga ik weer naar één keer in de week, want het is wel echt een zomersport. Het is een leuke hobby, maar je kan er verder niet zoveel mee. Het is niet zo dat de beste touwtrekkers van de wereld niet meer hoeven te werken. Ik wil de opleiding Bouwkunde dus wel gewoon afmaken.”

Hoe reageerden ze bij Saxion op je WK-deelname?

“Ik was natuurlijk net pas twee weken begonnen met mijn opleiding en toen heb ik door het WK alweer een hele week gemist. Maar gelukkig was er veel begrip voor. Ik heb mijn studieloopbaanbegeleider en docenten een mail gestuurd dat ik meedeed aan het WK en ze reageerden bijna allemaal met ‘Wat gaaf, veel plezier!’.

Heb je eigenlijk nog het Wilhelmus kunnen meezingen bij de prijsuitreiking? Dat lijkt me wel een kippenvelmomentje.

“Helaas draaiden ze alleen het volkslied van de winnaar. Dat was Zuid-Afrika en ik moet eerlijk zeggen: dat was lastig meezingen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.