Mareike-en-Frank-LI-(3-van-4).jpg
Corporate

De dilemma’s van duurzaam ondernemen: ‘We hebben een hoop leuke verhalen te delen’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Met een kookboek, een app, workshops en lezingen hoopt oprichter Frank Holleman (rechts op de foto) met ForkRanger mensen te stimuleren om duurzaam te eten. Tijdens de Week van de Duurzaamheid in november vertelt hij bij Saxion over de dilemma’s en de puzzels die daarbij komen kijken én geeft hij tips. “Ik denk dat het allemaal begint met een stukje nieuwsgierigheid.”

Hoi Frank, wat doen jullie precies met ForkRanger?

“Wij vertalen de klimaatwetenschap naar recepten en andere praktische tips. Zo helpen we mensen te snappen welke keuzes ze hebben om impact te maken. Het kan nogal ingewikkeld zijn, het hele duurzame eten, dus wij bieden recepten om het in praktijk te brengen. Want alleen leren hoe je duurzaam kunt eten is niet genoeg, we moeten het ook echt gaan doen.”

Waarom wilden jullie dit doen?

“Ik ben ooit begonnen met het schrijven van een kookboek, omdat ik het makkelijker wilde maken voor mezelf. Ik kwam erachter dat minder vlees eten echt verschil maakt, maar dan had ik wel makkelijkere recepten nodig, want als ik ging googlen kwam ik alleen maar uit op salades met ingrediënten die ik niet kende en waarvoor je per se naar de toko moest. Ik dacht: dat moet makkelijker kunnen. Toen ben ik aan de slag gegaan en gaandeweg heb ik ontdekt wat voor hoopvolle verhalen er zijn rondom duurzaam eten. Die informatie wilde ik ergens kwijt en zo is het boek ontstaan. Vervolgens heb ik Mareike (links op de foto) ontmoet en zijn we gaan nadenken hoe het bedrijf eruit kan zien als we bijvoorbeeld ook een app zouden ontwikkelen. Daarmee zijn we aan de slag gegaan en nu volop mee bezig.”

Als je een verhaal hoort over hoe je boek in een kerstpakket zat en iemand daar eigenlijk niet mee aan de slag wilde, omdat vegetarisch eten niet haar ding was, maar ze uiteindelijk toch overtuigd raakte, dan krijg je daar heel veel energie van.

Hoe gaat het met ForkRanger?

“We werken veel met vrijwilligers en er gaan heel veel dingen goed: het bereik, het enthousiasme van mensen. Maar wat betreft het ondernemen en het geld verdienen blijft het best een uitdaging hoe je je missie én je businessmodel bij elkaar brengt. Onze missie gaat heel erg over gedragsverandering en uiteindelijk zal niemand ontkennen dat dat een belangrijk iets is voor de transitie waar we voor staan, maar de uitdaging blijft om daar een goed werkend businessmodel aan te hangen. Ondernemen gaat vaak over iets verkopen, maar wij zijn vooral bezig met keuzes veranderen. Dat is de puzzel die we momenteel proberen te kraken. Voor nu is ons boek te koop en geven we lezingen en workshops.”

Als studenten duurzaam willen ondernemen, waar moeten ze dan beginnen?

“Ik denk dat het allemaal begint met een stukje nieuwsgierigheid. Ik heb iets verzonnen waar ik zelf enthousiast van werd en waardoor ik nieuwsgierig werd om dingen uit te zoeken. Dat was een heel goed begin en dreef mij om aan de slag te gaan. Voordat ik wist dat het een bedrijf zou worden, had ik een hoop vragen waar ik voor mezelf antwoord op wilde hebben. Dat is denk ik het belangrijkste, dan vind je het leuk en houd je het ook vol."

(tekst gaat verder onder de foto)

"Wat ook belangrijk is, maar dat is al iets technischer: creëer je met het oplossen van het oorspronkelijke probleem niet weer een nieuw probleem? Er zijn namelijk verschillende levels van impact en als je flessen gaat recyclen is dat heel mooi, maar niet de eindoplossing, want de producten die daaruit voortkomen geven ook weer microplastics af. Uiteindelijk willen we gewoon minder plastic hebben en dat vaker gebruiken, en dus niet alleen maar plastic downcyclen. Dat zijn van die dingen waar je goed over na moet denken: wat wil je precies bereiken en hoe zit die keten in elkaar? Dat is niet makkelijk, maar wel belangrijk. Je moet niet zomaar wat gaan doen zonder te onderzoeken hoe je het probleem gaat oplossen voor de lange termijn.”

Wat zijn nog meer valkuilen bij het duurzaam ondernemen?

“Aan de ene kant moet je dus goed onderzoeken wat je impact gaat zijn en wat je oplost, maar aan de andere kant moet je ook gewoon ergens een keer beginnen. Wat je veel ziet, zeker in onze sector, is dat het voedselsysteem zo complex is, dat het gewoon nog niet duidelijk is wat nou de beste oplossing is. Dat je daardoor stilstaat is eigenlijk het allerergste wat je kan overkomen. Als je duurzamer wil leven, móeten we in actie komen en soms betekent dat dus gewoon dat je moet beginnen met een stap die niet honderd procent perfect is, maar voor nu wel het beste is om te doen. Dan moet je aan de slag gaan en daar eerlijk over zijn, zodat je gaandeweg dingen kunt bijstellen. Het is een soort ontdekkingstocht die heel leuk is, omdat je nieuwsgierig bent naar wat komen gaat. Dat vraagt wel enige openheid en dus ook die nieuwsgierigheid, waar ik het eerder al over had. Bedenk dus niet alles in éen keer, om vervolgens blind te blijven handelen en nooit meer te bedenken wat je nou eigenlijk aan het doen bent.”

Wanneer geeft duurzaam ondernemen jou de meeste voldoening?

“Dat is op de momenten dat mensen een reactie geven op het boek of een workshop. Dat je een persoonlijk mailtje krijgt, waarin iemand vertelt hoeveel het voor hen heeft betekent. Je kunt naar de cijfers kijken en zien dat een app misschien twee- of drieduizend keer gedownload is, maar het blijven cijfers. Als je een verhaal hoort over hoe je boek in een kerstpakket zat en iemand daar eigenlijk niet mee aan de slag wilde, omdat vegetarisch eten niet haar ding was, maar ze uiteindelijk toch overtuigd raakte, dan krijg je daar heel veel energie van. Dan merk je: je kunt echt iets betekenen voor mensen.”

Week van de Duurzaamheid

Ben jij nieuwsgierig geworden naar het verhaal van ForkRanger en wil jij nog meer tips over duurzaam ondernemen? Tijdens de Week van de Duurzaamheid geeft ForkRanger op maandag 21 november een workshop bij Saxion in Enschede. “Daar gaan we het hebben over de dilemma’s die je hebt als je een bedrijf wil zijn, maar ook een missie hebt. Over hoe je dat tegen elkaar kunt afwegen en beslissingen die je daarin kan nemen. Over die dilemma’s hebben we al heel wat geleerd, maar we hebben ze nog lang niet allemaal uitgevogeld. We hebben dus een hoop leuke verhalen te delen daarover.”

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Corporate

Frank (20) is Green Ambassador van Saxion: ‘Ik wil de wereld een stukje beter maken’

23 mei 2023
Dag van de Aarde 2024 Corporate

Dag van de Aarde 2024

22 april 2024
Van ‘buy first’ naar ‘repair first’: Saxion trekt groot Europees project Corporate

Van ‘buy first’ naar ‘repair first’: Saxion trekt groot Europees project