DaniekMarcus.jpg
Onderwijs

Alumnus Daniek is voor Grolsch altijd op zoek naar talent: ‘Ik heb elke dag minimaal één sollicitatiegesprek’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Voor een groot bedrijf als Grolsch zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zitten, je moet het maar kunnen. International Human Resource Management-alumnus Daniek Marcus is talent acquisistion specialist en eindverantwoordelijk voor het invullen van álle vacatures binnen Grolsch. ‘Ik zoek nu mensen voor een bedrijf waar ik zelf ook 100% achter sta.’

Hoi Daniek, wat voor werk doe je precies bij Grolsch?

“Ik ben talent acquisistion specialist. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor hoe we als werkgever overkomen in de markt. Van online tot offline employer branding-campagnes, maar ook de samenwerking met studieverenigingen. Daarnaast ben ik eindverantwoordelijk voor het invullen van alle vacatures binnen Grolsch. Dat gaat van een functie als operator tot een senior manager en alles wat daar tussenin zit. We maken geen gebruik van bureaus, dus we vullen alle vacatures zelf in. Iedereen die bij Grolsch komt werken, spreekt met mij of mijn collega.”

Waarom werk je bij Grolsch?

“Ik vind het leuk dat ik bij een organisatie werk die heel veel afdelingen heeft. Het mooie bij Grolsch is dat we productie hebben, maar ook marketing, sales en finance. Daardoor duik ik elke dag in een andere afdeling en blijft mijn werk afwisselend en dynamisch. Ik werk bij Grolsch omdat ik een grote passie heb voor het merk en de organisatie. Het is een organisatie waar je echt jezelf kan zijn. Dat zegt onze campagne ‘Echt. Karakter.’ Ook. Al onze verschillende karakters maken ons succes! Het is een warm bad waar de lijnen heel kort zijn en de opbouw niet zo hiërarchisch. Ondanks dat we een grote organisatie zijn, kun je makkelijk met de juiste persoon in contact komen. Ook de FMCG-markt (fast-moving consumer goods, red.) waar Grolsch in zit, is superdynamisch. Daarom is geen jaar hetzelfde. Dat vind ik echt superleuk.”

Welke taken heb je allemaal?

“Ik heb elke dag wel een sollicitatiegesprek of een telefonische kennismaking met een mogelijk nieuwe medewerker. Daarnaast ben ik bezig met het schrijven van vacatureteksten en heb ik veel meetings. Hierdoor begrijp ik goed wat we zoeken en wat de kandidaat daadwerkelijk gaat doen als ze bij ons komen werken. Daarnaast ben ik veel bezig met plannen over hoe wij als werkgever in de markt willen staan en hoe we ons personeelsbestand futureproof kunnen krijgen.”

Hoe spot jij talent voor Grolsch?

“Veel talent komt zelf op ons af. Ze weten ons als werkgever te vinden, waardoor ze op onze vacatures reageren. Daarnaast proberen we mensen die op zoek zijn naar bepaalden functies, maar niet per se aan Grolsch denken, aan te trekken door campagnes. Daarnaast sta ik zelf veel in contact met de markt en heb ik een goed geheugen. Ik probeer met heel veel mensen te praten en door linkjes te leggen kun je soms snel de match maken. Kunnen we vanuit ons werkgeverswerk of netwerk niet de juiste kandidaat vinden? Dan zoeken we ook zeker actief op LinkedIn en benaderen we zelf en persoonlijk potentiële kandidaten.”

Ik moest een keer een paleismanager zoeken voor een koninklijke familie die wel honderd mensen in dienst had.

Daniek over haar tijd in Dubai, waar ze werkte voordat ze naar Grolsch ging

Hoe kunnen studenten zorgen dat hun LinkedIn eruit springt, zodat ze gevonden worden door headhunters zoals jij?

“Wat mij aanspreekt is een korte samenvatting op je LinkedIn-profiel, waarin je je kwaliteiten en vaardigheden beschrijft, maar ook zeker aangeeft wat je leuk vindt om te doen. Laat in die samenvatting bijvoorbeeld ook weten wat je zoekt. Daarnaast kun je bij je werkervaring het beste zo uitgebreid mogelijk toelichten waarvoor je verantwoordelijk bent in je functie of wat je tijdens een studieopdracht of een project hebt uitgevoerd. Recruiters zoeken namelijk ook op keywords en wellicht komt jouw profiel zo makkelijker naar voren. Daarnaast is een leuke, vlotte foto aansprekend.”

Jij hebt dagelijks sollicitaties, waar let jij dan vooral op?

“Dat verschilt wel per functie, voor elke functie zoeken we andere competenties. Wat een tip zou zijn van mij als je gaat solliciteren is dat je vooral jezelf moet laten zien. Je mag best je eigen mening naar voren laten komen en het is zeker niet erg om echt karakter te tonen. Geef aan wat je wel en niet leuk vindt en durf zelfreflectie te laten zien. Niemand is perfect en juist door de verschillen in persoonlijkheden en competenties wordt onze organisatie sterker. Grolsch wil zich als organisatie blijven ontwikkelen en daarom moeten onze mensen ook zichzelf kunnen blijven ontwikkelen, daarvoor heb je zelfreflectie nodig.”

Je hebt voordat je bij Grolsch werkte internationaal gewerkt, wat deed je toen?

“Toen ik 22 jaar was ben ik naar Dubai verhuist. Dan kom je in een wereld met heel veel verschillende culturen terecht. Ik deed daar recruitment voor hotels en restaurants. Hier zat ik aan tafel met hotel- of restauranteigenaren die een general manager of een chefkok voor hun hotel of restaurant zochten. De markt was daar ook ontzettend dynamisch en geen aanvraag was hetzelfde. Zo moest ik een keer een paleismanager zoeken voor een koninklijke familie die wel honderd mensen in dienst had.”

Waarom heb je er later voor gekozen om bij Grolsch te werken?

“Voordat ik bij Grolsch kwam, deed ik recruitment voor verschillende bedrijven. Je bent dan altijd afhankelijk van met welk bedrijf je samenwerkt. Dat bedrijf verkoop je als het ware aan de kandidaat. Ik heb bewust de keuze gemaakt om naar Grolsch te gaan: ik wilde werken voor bedrijf waar ik honderd procent achter sta. Nu kan ik mensen zoeken voor een bedrijf waar ik echt in geloof en waarvan ik als medewerker ook beter weet wat voor een kandidaat we zoeken en wat de toekomstige medewerker gaat doen in zijn of haar nieuwe functie. Daarnaast ben ik nu veel meer strategische bezig en draag ik bij aan de lange termijnvisie van Grolsch. Dat is voor mij de reden om inhouse recruitment te doen.”

Wil jij later ook op zoek naar talent?

Lees meer over onze HRM-opleiding!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

BeidenVerschil.jpg Onderwijs

Wat is het verschil tussen Social Work en Toegepaste Psychologie? Studenten Irem en Nina praten je bij!

28 maart 2024
Jade Tuitert (fotografie: Thomas Busschers) Onderwijs

Niet-aangeboren hersenletsel: het 'afstudeerboek' van Jade is een gat in de markt

11 maart 2024
HRM-praktijklab sociaal ondernemen (fotografie: Thomas Busschers) Onderwijs

HRM-praktijklabs brengen theorie en praktijk succesvol samen: 'Studenten leren te denken vanuit de arbeidsmarkt’