Claudia
Ondernemerschap

Studentondernemer Claudia volgt de nieuwe minor Werkgever van de Toekomst: ‘De enige die past bij de fase waarin ik zit’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

De nieuwe minor Werkgever van de Toekomst komt voor haar precies op het juiste moment, aldus Claudia Lubbersen. Zij heeft een e-commercebedrijf dat al omzet maakt en wil graag verder groeien. Tijdens de minor leert ze hoe ze haar bedrijf Pasper.nl nóg verder kan uitbreiden. ‘Tijdens de minor word je persoonlijk gemotiveerd om je bedrijf nog meer te laten groeien.’

Hoi Claudia, waarom heb je voor de minor Werkgever van de Toekomst gekozen?

“Het is de enige minor in heel Nederland voor studenten die al een onderneming hebben. Er bestaan wel meer minors over het opstarten van je eigen onderneming, maar niet eentje die je helpt om je bedrijf verder te laten groeien. Dit was de enige minor die past bij de fase waarin ik zit. Een leuk bijkomend voordeel is dat de minor in Overijssel is en daar kom ik vandaan.”

Wat houdt de minor in?

“De minor is bedoeld voor studenten die ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel en al klanten hebben. In de minor leer je hoe je je bedrijf verder kan laten groeien. Ik zit in de eerste lichting, de minor is namelijk net nieuw. De minor heeft vijf modules: internationalisering, investeringen, product market fit, organisatieontwikkeling en een opdracht om een raad van advies op te stellen.

Wat voor een onderneming heb jij?

Pasper is een e-commercebedrijf dat zich focust op marketplaces in Europa, zoals bol.com en Amazon. Pasper is een eigen merk en verkoopt badkamerartikelen en warmwaterkruiken. Met mijn producten probeer ik topposities op de marketplaces te krijgen en zoveel mogelijk klanten blij te maken.”

Waarom ben je ondernemer geworden?

“Ik studeerde Bedrijfskunde aan de HAN en kwam erachter dat ik best veel tijd over had. Ik wilde altijd al ondernemer worden. Mijn ouders hebben een boerderij en vroegen zich af of ik die later misschien zou overnemen. Dat zag ik niet zitten, ik wilde graag mijn eigen bedrijf beginnen. Ik was 18 en had tijd over, dus ik dacht: waarom doe ik het niet nu? Toen ben ik begonnen met Pasper.”

Hoe kwam je op het idee om deze producten te gaan verkopen?

“Ik verkocht altijd mijn oude schoolboeken via bol.com. Dat ging best goed. Ik dacht: dit kan ik ook met nieuwe producten. Ik verkocht tijdens de coronacrisis kappersmantels voor thuiskappers. Echter, toen de kappers weer opengingen, verkocht ik opeens bijna niets meer. Hiervan heb ik geleerd om heel goed naar data te kijken, zoals  trends, zoekvolumes en groei van markten. Ik kwam op het idee om warmwaterkruiken te verkopen. Normale kruiken zijn vaak 1.8 liter, klein en koelen af binnen 4 uur. Ik dacht: dit kan beter. Zo heb ik een kruik ontwikkeld die twee keer zo groot is en 8 uur lang warm blijft. Het assortiment bestaat nu uit vier innovatieve producten en het doel is om dit verder te laten groeien in heel Europa.

Merk je al dat de minor waardevol is voor jouw bedrijf?

“Ja, de minor is superwaardevol voor mij. Ik zou de minor honderd procent aanraden aan andere studentondernemers. De lessen worden gegeven door ervaren ondernemers. Alle vakken sluiten perfect aan op de fase waar ik nu in zit. Tijdens de minor word je persoonlijk gemotiveerd om je bedrijf nog meer te laten groeien, daar doen de docenten echt hun best voor. De lessen helpen mij mijn bedrijf op te schalen en óók nog mijn studiepunten te halen, haha.”

Hoe is het om in een klas te zitten met allemaal jonge studentondernemers?

“Je leert juist heel veel van je klasgenoten. Je ziet hoe hun bedrijven in elkaar zitten en hoe zij gaan opschalen of groeien. In mijn klas zitten nu maar zes mensen en daarom leer je elkaar ook snel kennen. We zijn met mijn minor en de minor Startup Ondernemer naar Londen geweest. We hebben daar een aantal bedrijven, een beurs en een universiteit bezocht. Daarnaast gaan we ook naar Münster. We bezoeken elke maand een aantal bedrijven. Deze tripjes en bedrijfsbezoeken maken het extra leuk.”

Wat vind je het leukste aan de minor?

“Je wordt telkens uit je comfortzone getrokken om nieuwe dingen te doen en nieuwe kansen te ontdekken. Zo moesten we bijvoorbeeld een raad van advies opstellen. Zij kunnen dan kritisch meedenken over je groei. Tot slot, uiteraard ook niet geheel onbelangrijk, heb je ook genoeg tijd over voor de groei van je eigen bedrijf.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.