Column: Je studententijd betekent je eigen keuzes maken
Studentenleven

Student Kiki onderzocht: Is een bezoek aan De Nationale Carrièrebeurs de moeite waard?

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Afgelopen weekend vond De Nationale Carrièrebeurs plaats in de RAI in Amsterdam. Een plek waar meer dan 200 werkgevers bij elkaar kwamen. Het leek Studentredacteur Kiki dé perfecte plek om te bezoeken als je op zoek bent naar een stage, bijbaan of baan. Vanuit het oosten van Nederland is Amsterdam wel een stukje reizen, dus ze besloot te testen of het de lange reis waard is.

De Nationale Carrièrebeurs
Het was de 25e editie van De Nationale Carrièrebeurs. De beurs is het grootste evenement van Nederland voor (bijna) afgestudeerde mbo-, hbo- en wo- studenten. Op vrijdag en zaterdag kon je tussen 09.30-17.30 uur uitgebreid rondstruinen. Ik was er op vrijdag en de opening werd die dag verzorgd door Nicolette van Dam en Bas Smit. Aan het eind van de beursdagen waren er optredens van onder andere Emma Heesters en Flemming. En heel mooi: als je een account aanmaakt op de Carrièrebeurs-app, krijg je een gratis toegangsticket! Je kunt ook bij binnenkomst een ticket kopen, maar deze kost 25 euro.

Lange rij
De beurs opent om half tien. Zelf was ik rond elf uur bij de RAI en stond er een megalange rij. Dat vond ik balen, maar ik dacht meteen dat de beurs dan wel het bezoeken waard zou zijn. Toen ik de ingang bereikte, bleek al snel waar die lange rij vandaan kwam; je moest je e-ticket scannen bij een balie, vervolgens werd er een QR-code voor je geprint en aan een keycord gemaakt. Het leek een beetje alsof je bagage aan het inchecken was op Schiphol. Vervolgens kreeg je een gerecyclede plastic tas in de kleur van jouw branche naar keuze, denk aan Zorg en Welzijn of Economie en Business. Toen ik vertrok rond 13.00 uur, was de rij trouwens nog even lang.

Match&Meet-account
Wanneer je met je keycord en bijpassende tas de beurs oploopt, kan het nogal overweldigend zijn. Op elke stand staat een gekleurde stip. Als er een stip in dezelfde kleur als jouw tas bij een stand staat, kan dat interessant voor je zijn. De snelste manier om te erachter te komen welke bedrijven interessant voor je zijn, bleek te zijn door middel van je Match&Meet-account. Deze moet je voorafgaand aanmaken in de app. Je wordt dan gematcht met de aanwezige werkgevers en opleidingen. Als je een match hebt, kun je een bezoekje brengen aan de betreffende stand.

Nul matches
Zelf had ik ook een Match&Meet-account aangemaakt. Wel pas die avond ervoor, maar toch. Het bleef het hele weekend pijnlijk stil in mijn matchbox: nul matches. Hoe dat komt? Ik heb gefilterd op bedrijven uit Overijssel en tijdens mijn rondje op de beursvloer zag ik inderdaad niet heel veel bedrijven uit die omgeving. Misschien dat dat de oorzaak was of had ik toch eerder een account moeten aanmaken?

Workshops
De highlights van de dag waren de workshops. Allemaal over onderwerpen die erg interessant zijn wanneer je op zoek bent naar een baan. Zelf bezocht ik de workshop ‘Zo kies je de werkgever die bij jou past’. Deze werd gegeven door Julia Wiggers, een carrièrecoach uit Enschede. Het is zeker aan te raden om deze workshop te bezoeken of een andere die past bij een onderwerp waar jij tegen aanloopt. Zelf vond ik wel vier workshops die tegelijkertijd werden gegeven interessant, dus genoeg keuze.

Go or no go?
Of de beurs interessant voor je is, ligt aan een aantal factoren. Ten eerste is het belangrijk om je bezoek goed voor te bereiden. Doe research naar welke bedrijven je interessant vindt en of deze ook in de regio’s actief zijn waar jij wil werken. Voor de ICT-branche waren er de meeste stands. Met wat voorbereiding kun je gericht bij de juiste stands langs gaan. Anders loop je net als ik een beetje doelloos rond en word je telkens aangesproken door bedrijven uit de Randstad. Maak ook je Match&Meet-account ruim van tevoren aan. Conclusie: als je op zoek bent naar een baan is De Nationale Carrièrebeurs met de juiste voorbereiding zeker een goede plek om te bezoeken. En als je samen met klasgenoten of vrienden ernaar toegaat denk ik dat je een leuke en leerzame dag kunt hebben.

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.