Jelmer Plegt

Jelmer combineert IT met bedrijfseconomie in zijn functie als BI consultant

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Finance & Control-alumnus Jelmer Plegt solliciteerde in eerste instantie bij een ander bedrijf. Daar brachten ze hem in contact met zijn huidige werkgever. Sinds de start van de afdeling Road 2 BI bij Eshuis Accountants en Adviseurs maakt Jelmer onderdeel uit van het team en helpt hij ondernemingen aan de juiste stuurinformatie. “Dankzij deze stuurinformatie kunnen bedrijven efficiënter en succesvoller opereren.”

Waarom heb je voor de studie Finance & Control gekozen?

“Omdat ik management en organisatie (nu: Bedrijfseconomie) en economie leuke vakken vond op de middelbare school. Daarom besloot ik daarin verder te gaan. Ik wist niet precies wat ik wilde en dit sloot goed bij mijn interesses aan. Ik ben altijd wel goed geweest met cijfertjes. Toen ik de opleiding Finance & Control tegenkwam, had ik al vrij snel voor mezelf bepaald dat ik dit wilde doen. Het is ook een brede studie, dus daar kon ik nog verschillende kanten mee op.”

Waar werk je?

“Ik werk bij Eshuis. Hier lopen best veel studenten van Saxion rond. Ik werk hier als BI consultant, oftewel business intelligence consultant. Ik denk dat sommige mensen mij meer IT'er vinden dan bedrijfseconoom. Zelf vind ik dat juist niet. Ik moet wel veel van data af weten en houd me bezig met Power BI en Qlik. Ook komt er soms een stukje scripting bij mijn werk kijken, dat is wel meer het IT gedeelte.”

Waarom vind je jezelf dan toch meer een bedrijfseconoom dan een IT’er?

“Omdat in mijn werk de bedrijfskundige zaken misschien nog wel belangrijker zijn dan de IT-gerelateerde zaken. Wij willen een bedrijf graag vooruithelpen met stuurinformatie. Dat kan zowel financieel als niet-financieel zijn. Ik voer veel gesprekken met de onderneming om erachter te komen welke stuurinformatie er nodig is en waarom. Dat is veel belangrijker dan het technisch ontwikkelen van het dashboard zelf, vind ik.”

Past deze functie goed bij de opleiding die je hebt gevolgd?

“Ik denk dat steeds meer mensen van mijn opleiding de kant van business intelligence op bewegen. Mensen die Finance & Control studeren, hebben affiniteit met Excel en dan is dit de volgende stap. Ik denk dat wij ook de eerste lichting waren die in aanraking is gekomen met BI. Veel van mijn oud-studiegenoten doen iets met data, één van hen is nu zelfs mijn collega. Informatievoorziening wordt steeds belangrijker voor een bedrijf.”

Jelmer Plegt
Jelmer Plegt studeerde Finance & Control bij Saxion en werkt nu bij Eshuis

Waarom wilde je hier graag werken?

“Na mijn afstuderen solliciteerde ik bij een ander leuk bedrijf. Daar kon ik aan de slag gaan, maar zij gaven ook aan dat Eshuis op dat moment bezig was met het opzetten van de afdeling Road 2 BI. Een geheel nieuwe afdeling, binnen een bestaand bedrijf. Dat leek me wel wat! De afdeling is opgezet door Jörgen Peerik, mijn leidinggevende, en inmiddels gegroeid naar tien medewerkers. Het is erg leuk om echt vanaf het begin mee te bouwen aan een afdeling.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Dat ik met zoveel verschillende ondernemingen te maken heb, die ook verschillende stuurinformatiebehoeften hebben. Ik werk voor echt hele uiteenlopende bedrijven met veel verschillende mensen op verschillende niveaus in de onderneming. Zo heb ik soms te maken met, qua omvang, kleinere ondernemingen waar een ander stuurinformatieniveau is dan bijvoorbeeld een grote investeringsmaatschappij of ouderenzorginstelling. Deze afwisseling spreekt mij erg aan. Zoals ik net zei, is de data zeker niet altijd financieel. Ik werk bijvoorbeeld ook voor een contactlenzenfabrikant, die zoeken meer operationele data. Hoeveel lenzen hebben ze gemaakt, hoeveel afval komt vrij bij welke machine of processtap en hoe kunnen ze dat proces verbeteren? Al deze stuurinformatie, gebaseerd op data, in samenwerking met de klant visueel weergeven, is erg leuk. Daarnaast zijn wij bij Eshuis veel bezig met het maken van impact en het ontwikkelen van nieuwe wegen om de impact die we maken met feiten en cijfers te onderbouwen. Daarom ontwikkelen we onder meer impactdashboards voor ons en onze klanten.”

Hoe zou jij studenten adviseren om een leuke baan te vinden?

“Ga stage lopen bij verschillende bedrijven. Probeer tijdens je stage niet telkens hetzelfde te doen, maar bij elke stage een andere functie of opdracht op te pakken. Stap uit je comfortzone. Als je zoveel mogelijk varieert kun je zoveel mogelijk zien. Gun jezelf de ruimte en tijd om rond te kijken wat je leuk vindt.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.