Onderwijs

Zorgreservisten krijgen bijscholingen bij Saxion: ‘Je hoeft ze maar een kleine aanwijzing te geven of de kennis komt boven’

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Als de zorg ze nodig heeft, dan staan ze klaar. Nederland telt zo’n 3200 reservisten die zijn aangesloten bij de Nationale Zorgreserve. Mensen met een verleden in de zorg, op wie in geval van nood een beroep kan worden gedaan. De Academie Gezondheidszorg van Saxion verzorgde onlangs in Deventer en Enschede een bijscholing voor een aantal van hen.

De reservisten beschikken stuk voor stuk over een zorghart. Als dat eenmaal klopt, is het lastig om er niet naar te luisteren. Dat bleek eens te meer tijdens de bijscholing in Deventer. Hoewel de deelnemers vaak niet meer werkzaam zijn in de zorg, is de passie er nog steeds. “‘Het blijft toch een mooi vak’, zei een van de deelnemers tegen mij”, aldus Marian van Veen. De docente aan de Academie Gezondheidszorg verzorgde de bijscholing. “Je proefde de heimwee naar vroegere dagen.”

De bijscholing is voor de zorgreservisten een soort opfriscursus waar de verpleegkundige basisvaardigheden centraal staan. “Hoe ga je om met een tillift, hoe kan je iemand helpen bij het aantrekken van steunkousen, hoe meet je iemands bloeddruk of ademhaling, op welke zaken moet je dan letten”, somt Marian op. “Op verzoek van de Nationale Zorgreserve hebben we daarnaast een aantal specifieke verpleegtechnische vaardigheden in de bijscholing verwerkt. Bijvoorbeeld hoe het injecteren ook alweer gaat of hoe zuurstoftoediening werkt.”

De bijscholing werd minutieus voorbereid door onderwijsondersteuner Maria Ruiter. Zij zette de materialen klaar, zodat Marian alle benodigde attributen voor het pakken had en zich volledig op haar tijdelijke studenten kon richten. Marian: “Dat lijkt misschien eenvoudig, maar het is altijd een flinke klus, zeker in dit geval met zo veel diverse onderwerpen.”

Feest der herkenning

Voor de deelnemers is de bijscholing een feest der herkenning, terwijl het voor Marian weer eens iets anders is dan de gebruikelijke colleges met studenten. “De opleiding van onze eigen studenten begint vanaf het nulniveau. De zorgreservisten beschikken al over bepaalde vaardigheden en kennis. Je hoeft ze maar een kleine aanwijzing te geven, of de kennis komt naar boven. Dat is heel leuk om te zien. Ze vonden het bovendien fijn om te oefenen, om de materialen weer even in handen te hebben.”

“Het is belangrijk dat we mensen aan boord houden van het zorgschip. Met deze bijscholing houden we het kennisniveau van de zorgreservisten op peil, waardoor ze inzetbaar blijven in de zorg.”

AGZ-docent Marian van Veen

Voor de zorgreservisten is het zeer belangrijk om hun kennis up-to-date te houden. In geval van nood kan immers nog altijd een beroep op ze worden gedaan. Een van de bekendste voorbeelden daarvan is de coronacrisis. Door de enorme toeloop van patiënten kwamen ziekenhuizen in heel Nederland handen tekort. Op zo’n moment kan een beroep worden gedaan op zorgreservisten om het ziekenhuispersoneel te ontlasten. “Maar ook in andere situaties kunnen zorgreservisten worden ingevlogen. Bijvoorbeeld wanneer er op een afdeling ineens drie zwangere vrouwen zijn, of als het personeel van een afdeling in quarantaine moet bij de uitbraak van het Norovirus”, weet Marian. “Zonder dat de zorgreservisten eindverantwoordelijkheid dragen, zijn die extra handen in zulke situaties meer dan welkom.”

Maatschappelijk belang

Mede daarom zet Saxion zich ook in voor de bijscholing van zorgreservisten. “We zien het maatschappelijk belang”, zegt hoofddocent Daniëlle Noordermeer, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de bijscholing. “De Nationale Zorgreserve biedt door het hele land bijscholingen aan. Wij willen ze helpen door Overijssel te bedienen. Deze keer was de bijscholing in Deventer, maar enige tijd geleden hebben we er ook één in Enschede gehouden.”

Via het contact met Saxion hoopt de Nationale Zorgreserve bovendien onder de aandacht te komen van studenten. “Binnen de opleiding Verpleegkunde hebben we een studieroute Gezondheid en Technologie”, zegt Daniëlle. “Na het behalen van hun diploma en BIG-registratie kan het zijn dat deze studenten in medisch-technische bedrijven, als OK-assistent of als anesthesiemedewerker gaan werken. Ze staan dan niet meer aan het bed. Toch zou het mooi zijn om hen te behouden voor de directe zorgverlening. De Nationale Zorgreserve zou graag zien dat ook deze studenten zich aanmelden als zorgreservist.”

Voor herhaling vatbaar

Als het aan Daniëlle en Marian ligt, blijft het niet bij deze twee bijscholingen voor zorgreservisten. Het enthousiasme van de deelnemers heeft ook hun eigen enthousiasme verder aangewakkerd. “We hebben het met veel plezier gedaan”, zegt Daniëlle. “Bovendien levert het waardevolle gesprekken over de zorg op.” Marian vult aan: “Als Saxion kunnen we ons met dit soort bijeenkomsten op een positieve manier profileren, terwijl we een directe bijdrage leveren. Het is belangrijk dat we mensen aan boord houden van het zorgschip. Met deze bijscholing houden we het kennisniveau van de zorgreservisten op peil, waardoor ze inzetbaar blijven in de zorg.”

Fotografie: Thomas Busschers

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.