AlumnusTess.jpg
Onderwijs

Tess wist na haar stage dat ze ooit weer bij Wehkamp wilde werken: ‘Ik voel me hier thuis’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Na haar studie Fashion and Textile Technologies wist Tess Mulder niet wat ze wilde. Ze schreef zich in voor een Fast Forward Traineeship, maar vond voordat ze daarmee begon een baan als assistent-inkoper bij Wehkamp. Het bedrijf waar ze tijdens haar mbo-opleiding al stage liep. ‘Ik vond mijn stage heel erg leuk en zei toen al dat ik later graag weer bij Wehkamp wilde werken.’

Hoi Tess, waar werk je precies?

“Ik werk bij Wehkamp op de afdeling menswear als assistent-inkoper. Dat houdt in dat ik de inkopers ondersteun op verschillende vlakken. Zij kopen kleding in bij verschillende merken aan de hand van verschillende factoren. Als assistent-inkopers gaan we af en toe mee 'op inkoop' en bereiden hiervoor de inkoop voor. We kijken bijvoorbeeld naar welk artikel het goed heeft gedaan en welke minder, welke kleuren werden veel verkocht en wat zijn de trends voor komend seizoen?”

Heb je naast het inkopen nog andere taken?

“Ja, zeker. Ik heb een zeer uiteenlopend takenpakket. Samen met de andere assistent-inkopers ben ik verantwoordelijk voor de content op de website, zoals het plaatsen van beelden bij de producten. Wij zorgen dat het artikel met alle bijbehorende informatie op de site komt te staan zoals jullie ze nu kunnen zien. Wij kijken ook naar de retourredenen en klachten. Hier anticiperen wij weer op. Als veel klanten aangeven dat de maat van een artikel in de praktijk anders valt, kunnen wij dit vermelden op de site. Of als klanten melden dat de rits van een jas kapotgaat, kunnen wij dit terugkoppelen aan de leverancier, zodat het product kan worden aangepast. Daarom is het voor ons erg belangrijk dat er een retourreden wordt ingevuld door de klant.”

Hoe ben je bij Wehkamp terecht gekomen?

“Ik heb mijn mbo-stage bij Wehkamp gedaan in 2015. Toen vond ik dat eigenlijk heel erg leuk en zei ik al dat ik daar later graag weer wilde werken. Na mijn mbo-opleiding heb ik bij Saxion de opleiding Fashion and Textile Technologies gedaan. Voor mijn afstuderen heb ik toen weer bij Wehkamp gesolliciteerd, maar op dat moment hadden ze geen plek voor een afstudeerstagiair. Na mijn studie wist ik niet goed wat ik wilde, dus besloot ik me in te schrijven voor een Fast Forward Traineeship. Je gaat dan bij verschillend bedrijven een traineeship doen. In die periode zag ik ook een vacature van Wehkamp langskomen, dus ik besloot daar te solliciteren, zodat ik daar een traineeship kon doen. Tijdens het gesprek bleek dat ze liever iemand wilden voor de lange termijn. Toen heb ik het Fast Forward Traineeship niet gedaan en ben ik bij Wehkamp in vaste dienst gegaan.”

Tess kijkt door de opleiding Fashion and Textile Technologies anders naar kleding

Was het een bewuste keuze om met mannenkleding te werken?

“Nee, niet bewust. De vacature was voor menswear, dezelfde afdeling als tijdens mijn stage, dus dat was wel toevallig. Vroeger zei ik altijd dat ik graag met kinderkleding wilde werken, maar tijdens mijn stage bij Noppies kwam ik in aanraking met zwangerschapskleding en ontdekte ik dat er meer leuke artikelgroepen waren dan kinderkleding. Het is wel beter voor mijn portemonnee, denk ik. Als je bij de categorie vrouwenkleding werkt, zie je alleen maar leuke dingen voorbijkomen.”

Denk je dat je meer koopt door je werk als inkoper?

“Tijdens livesessies op Instagram en via de Wehkamp-app zie je natuurlijk leuke dingen voorbijkomen. Dan denk ik bij sommige dingen wel: dat móét ik hebben. Soms koop ik het dan ook. Gelukkig werk ik over het algemeen alleen met de mannenkleding en koop ik niet zo veel voor mezelf. Ik zorg natuurlijk wel dat ik mijn vriend en vader leuke dingen doorstuur, haha.”

Waarom wilde je zo graag weer terug naar Wehkamp?

“Ik denk vooral dat het een gevoel is geweest. Al vanaf mijn stage in 2015 voelde het heel goed bij Wehkamp. Ik voel me hier thuis. Ze bieden veel kansen, ze staan open voor ideeën en er is een goede sfeer.”

Kijk je door de opleiding Fashion and Textile Technologies anders naar kleding?

“Ja, eigenlijk wel. Ik kijk altijd naar wat iedereen draagt, wat de trends zijn in het straatbeeld en hoe mensen iets dragen. Ook bij winkels voel ik welke stof iets is en of het dan niet overpriced is. Als het kledingstuk heel leuk is, koop ik het alsnog.”

Wat is jouw tip om een leuke baan te vinden?

“Zorg dat je tijdens je studie al connecties maakt. Dit kan je doen op je stage en tijdens je afstuderen. Zo ken ik mijn manager al sinds mijn eerste stage en heb je toch pluspunten tijdens het solliciteren, mits je een goede indruk achterlaat natuurlijk. Kies een bedrijf waarbij je denkt dat je goed past en als je niet weet wat je wil, denk ik dat je heel veel kan leren tijdens een Fast Forward Traineeship."

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.