voorjaar.jpg
Studentenleven

Vijf well-beingtips voor het voorjaar van studentredacteur Elcin

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

De lente is begonnen! De dagen worden langer, de zon schijnt vaker en alle bomen en bloemen gaan weer bloeien. En, we gaan richting de zomer! Toch kan het zijn dat je even moet wennen aan deze veranderingen. In deze blog geeft studentredacteur Elcin tips om jezelf extra in de watten te leggen tijdens de lente, zodat je in de zomer weer kan shinen.

Het belang van well-being is groot. Het gaat niet alleen om jouw gezondheid, maar ook om je werk-privébalans. Het heeft invloed op je omgeving, voeding en de mensen om je heen. Maar hoe kan je het beste zorgen voor je eigen welzijn? In deze blog lees je vijf tips over hoe jij kunt zorgen voor je well-being.

Het belang van welzijn

Well-being, oftewel je welzijn, is meer dan wellness en mentale gezondheid. Well-being gaat over fysieke en emotionele aspecten. Hoe zorg je voor je lichaam, blijf je fysiek fit en eet je structureel gezond? En hoe sta je in het leven? Hoe zijn je relaties met je familie en vrienden en hoe uit je je emoties? Al deze dingen hebben effect op het totale plaatje.

1. Beweeg elke dag

Het weer wordt warmer en de dagen staan het toe om ook 's avonds te wandelen, bijvoorbeeld. Actief zijn is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ook heel goed om je mentale welzijn te verbeteren. Na een dagje studeren, kan het erg fijn zijn om even je hoofd te legen en te bewegen. Vind de activiteiten die jou gelukkig maken en waar je even van kunt genieten na een stressvolle dag.

1. Verbeter je slaaptijden

Slaap is heel belangrijk om je gedurende de dag energiek te voelen. Verminder de schermtijd voor het slapen. Doe iets ontspannends voor het slapen gaan, zoals het lezen van een boek. Gebruik een wekker in plaats van je telefoon, om de verleiding om 's ochtends te scrollen te voorkomen. Schrijf je to-dolist voor de volgende dag op, zodat je minder piekert voor het slapengaan.

1. Maak contact met mensen om je heen

En nee, je social mediaconnecties tellen niet mee. Spreek af met mensen die goed zijn voor jouw emotionele gezondheid. Welke mensen geven jouw energie en van welke mensen word je (letterlijk) moe? Geef een kans aan de mensen om je heen en ga op zoek naar leuke activiteiten om samen te doen. Emotionele support is erg belangrijk. Sta de positieve mensen toe in je leven.

1. Schermloze tijden inplannen

Schakel je telefoon en sociale media elke dag een korte tijd uit. Een verandering van omgeving is goed voor de geestelijke gezondheid. Ga wandelen, een hobby oppakken, afspreken, lezen. Genoeg activiteiten die je zonder scherm kan doen!

1. Denk goed na over je voeding

Ja ja ja, dat doen we niet genoeg! Wist je dat er in het voorjaar talloze lekkere groenten uitkomen. Zo zijn asperges dé lentegroenten. Ze zorgen voor meer energie en een gezonde huid. Spinazie, rabarber, andijvie, bloemkool. Ga zo maar door. Ga je lokale markt af en duik in de keuken voor de lekkerste recepten met groente!

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.