Enschede - Stadscampus
Corporate

Jasper Rekers niet langer werkzaam voor Saxion

Saxion en docent Jasper Rekers zijn overeengekomen dat Rekers zijn werkzaamheden voor de hogeschool per direct neerlegt en dat het dienstverband tot een einde is gekomen. Samen is geconstateerd dat het handelen van de docent heeft geleid tot een complexe arbeidsrelatie waardoor deze niet meer houdbaar is.

De docent kwam eind oktober in opspraak nadat door onderzoek van het ANP is gebleken dat hij ten tijde van de coronacrisis (2020 – 2022), diverse politici onheus heeft bejegend via een anoniem account op Twitter. Het onderzoek van het ANP richtte zich op het social media-gedrag van verkiesbare kandidaten voor de Tweede Kamer. Rekers had zich voor de Boeren Burger Beweging verkiesbaar gesteld en staat op de verkiesbare dertiende plaats.

Saxion heeft al laten weten geschrokken te zijn van wat er is gebeurd en deze uitlatingen ten zeerste af te keuren. Een baan als docent betekent het hebben van een voorbeeldfunctie en als onderwijsinstelling nemen we onze verantwoordelijkheid richting onze studenten heel serieus en daar passen deze uitlatingen niet bij. Als ordemaatregel is docent Jasper Rekers eerder al geschorst.

In zijn tijd als docent bij Saxion is niets gemerkt van de uitlatingen zoals anoniem gedaan en heeft Jasper Rekers altijd goed gefunctioneerd.