Jouw toekomst podotherapie.jpg

Groen licht voor onderzoeken

Femke van Stratum
Femke van Stratum Leestijd Minuten

Lectoraat Smart Health gaat aan de slag met verschillende nieuwe onderzoeksprojecten. Dankzij de toekenning van de KIEM-projecten gaat hogeschool Saxion samen met praktijkpartners onderzoek verrichten en bijdragen aan zorg in de praktijk. Zo wordt onderzoek gedaan rondom een hulpmiddel bij podotherapeutische diagnostiek van mensen met reuma en voetproblemen. Ook start een onderzoek naar de mobilisatie van patiënten die langdurig op de intensive care verblijven met behulp van Extended reality (XR)-technologieën.

Ongeveer negentig procent van de mensen met reumatoïde artritis (RA) krijgt te maken met voetproblemen als gevolg van ontstekingen in voetgewrichten en omringend weefsel. Marloes Tenten-Diepenmaat, lector Podotherapie binnen Smart Health, legt uit: ‘Deze voetproblemen leiden tot pijn, beperkingen in fysiek functioneren en een verminderde kwaliteit van leven. In de diagnostiek en behandeling van deze voetproblemen speelt de podotherapeut een belangrijke rol. Door het tijdig detecteren van voetproblemen kunnen meer ernstige en blijvende voetproblemen worden voorkomen.’’

Ontwikkeling praktisch toepasbare support-tool

Met het KIEM-project ‘Support-tool voor podotherapeutische diagnostiek van voetproblemen bij mensen met reumatoïde artritis’ wordt een praktisch toepasbare ‘support-tool’ ontwikkeld ter ondersteuning van de podotherapeutische diagnostiek van RA-gerelateerde voetklachten. Dit hulpmiddel biedt sturing aan de podotherapeutische diagnostiek en wordt geïntegreerd in elektronische patiëntendossiers. Hierdoor is het hulpmiddel laagdrempelig en praktisch toepasbaar in de praktijk. Tenten-Diepenmaat: ‘’Het onderzoek levert een bijdrage aan het tijdig detecteren van specifieke voetproblemen waarna een gerichte behandeling kan worden gestart om ernstige en blijvende voetproblemen te voorkomen.’’ In dit project wordt samengewerkt met Fontys, Glasgow Caledonian University, Amsterdam UMC en verschillende praktijkpartners.

Marloes Tenten-Diepenmaat, Lector Podotherapie binnen Smart Health

Trainingsbelasting op het veld

Daarnaast gaat Smart Health samen met lectoraat Ambient Intelligence, FC Twente, Pro-F en Movella, de haalbaarheid in kaart brengen van het monitoren van de trainingsbelasting op het lichaam tijdens sport-specifieke bewegingen, zoals sprinten en behendigheidsoefeningen. Noortje Rijken, hoofddocent en onderzoeker binnen Smart Health, vertelt: ‘’Vanuit de voetbalpraktijk en de revalidatie van sportblessures is behoefte aan een beter inzicht in de belasting die een training op het veld op het spierskeletstelsel uitoefent. Om zo overbelasting te voorkomen en fitheid en prestaties te stimuleren. De ambulante sensoren van Movella zijn in staat om een uitgebreide bewegingsanalyse van de onderste extremiteit te meten. Maar het is nog onduidelijk hoe deze analyse vertaald moet worden naar klinische beslissingen.’’

In het project zal een algoritme in de praktijk worden getest. Ook moeten resultaten met behulp van kunstmatige intelligentie betekenisvol en in de context van alle overige spelers-data op een begrijpelijke manier worden gepresenteerd. Daarnaast zal tijdens dit project gewerkt worden aan een groter vervolgproject, om de bevindingen uit te werken tot een geautomatiseerd en speler-centraal belastingprofiel, prestatieprofiel en risicoprofiel. Rijken: ‘’Binnen deze mooie samenwerking gaan we kennis opdoen die zowel relevant is voor het verbeteren van fysiotherapeutische zorg als voor blessurepreventie en prestatieverbetering’’.

Mobiliseren van patiënten op de IC

Smart Health werkt daarnaast mee aan het onderzoeksproject ‘Exploration of potential XR technologies for early mobilization of ICU patients’ van Saxion-lectoraat Technology Health & Care. Samen met Universiteit Twente, Medical Spectrum Twente (MST), SyncVR, InMotion VR en HoloMoves zal worden onderzocht hoe Extended reality (XR)-technologieën kunnen bijdragen aan het eerder mobiliseren van patiënten die langdurig op de intensive care (IC) verblijven. Hierbij is specifieke aandacht voor problematiek rondom bewegingsangst, individuele mogelijkheden, behoeftes en therapietrouw. Het onderzoek wordt gedaan in co-creatie met de doelgroep, IC-patiënten.

Binnen deze mooie samenwerking gaan we kennis opdoen die zowel relevant is voor het verbeteren van fysiotherapeutische zorg als voor blessurepreventie en prestatieverbetering.

Noortje Rijken, Hoofddocent en onderzoeker binnen Smart Health

Levensreddende eerstehulpverlening

Met de deelname aan het project ‘SAFE - Serious Accidents Firstaid-kit Evaluation’, van lectoraat Industrial Design, wordt samengewerkt met First15. First15 ontwikkelde een nood-kit voor eerstehulpverlening. Deze kit bevat de benodigde middelen en instructies zodat ongetrainde mensen levensreddend kunnen handelen in situaties van ernstige bloeding. Het onderzoek richt zich op het beoordelen van de effectiviteit van deze nieuwe kit. De onderzoekers vertellen: ‘’Adequaat handelen door leken bij trauma-ongevallen, in de tijd totdat professionele hulpverlening arriveert, kan levens redden. Het testen of deze nieuwe firstaid-kit mensen onder praktijkomstandigheden in staat stelt om levensreddende handelingen te verlenen, is daarom heel belangrijk’’.

Bovenstaande onderzoeken worden mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA.

Femke van Stratum

Femke van Stratum werkt als communicatieadviseur en tekstschrijver voor het lectoraat Smart Health van hogeschool Saxion. Hier schrijft ze artikelen, nieuwsberichten en achtergrondverhalen over het onderzoek en de projecten van Smart Health.