Solar Team Twente vertrokken richting Australië voor wereldkampioenschap zonneracen

Leestijd Minuten

Solar Team Twente is vandaag begonnen aan de grote reis richting Australië. Het studententeam uit Twente heeft een jaar lang toegewerkt naar deze reis waarin zij met zonneauto RED X zullen deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge (het wereldkampioenschap zonneracen). Het team zal om 12:00 uur gaan boarden en verwacht morgen rond 18:00 uur Nederlandse tijd te landen in Darwin

Na de gewonnen wereldtitel in Marokko in 2021 is het nu aan de nieuwe lichting om het kampioenschap te prolongeren. Naast Solar Team Twente zullen ook Top Dutch Solar Team uit Groningen en Brunel Solar Team uit Delft de Nederlandse driekleur Down Under vertegenwoordigen.

De laatste trip naar Australië vond plaats in 2019. Na lang op kop te hebben gelegen waaide het Twentse team van de weg in een grote storm bij Cooper Pedy. Ook Delft wist niet te finishen nadat hun auto afbrandde dor een accubrand. Dit jaar zullen beide teams vol voor de revanche op de Belgen gaan, die er in 2019 uiteindelijk met de winst mee vandoor gingen.

Solar Team Twente

Solar Team Twente is een studententeam gevormd door studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente. Het team ontwerpt en bouwt anderhalf jaar lang aan de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Met deze zonneauto zal het team 22 oktober 2023 aan de start staan van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Voor een optimale voorbereiding is het essentieel dat het team verschillende testfases doorloopt waarin niet alleen de auto, maar ook de teamleden worden klaargestoomd voor de race.

Bridgestone World Solar Challenge

De Bridgestone World Solar Challenge is ‘s werelds grootste solarrace en vindt iedere twee jaar plaats in Australië. Aan de start in Darwin staan doorgaans zo’n 55 teams vanuit alle delen van de wereld. De race bevat drie klassen waarbij Solar Team Twente uitkomt in de ChallengerClass, vergelijkbaar met de Formule 1 binnen het reguliere autoracen. Het doel is om na 3021 kilometer op enkel zonne-energie, als eerste de finish te passeren in Adelaide.

Door de steeds veranderende reglementen worden alle deelnemende teams iedere editie opnieuw uitgedaagd om tot nieuwe innovaties te komen. Deze innovaties dragen op den duur bij aan de wereldwijde verduurzaming van de mobiliteitssector. Een actueel voorbeeld is de zonneautoproducent Lightyear, welke haar zonnepaneel in samenwerking met Solar Team Eindhoven ontwierp.