_R4A1355_Jerome Wassenaar.jpg

Windvlaag maakt einde aan droom Solar Team Twente

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Kort na de start van de vierde race is zonnewagen RED E van Solar Team Twente door een stevige windvlaag van de weg geblazen in Australië. Hoewel de coureur ongedeerd bleef, is het niet meer mogelijk om door te rijden en is de Bridgestone World Solar Challenge dus ten einde voor de studenten van Universiteit Twente en Saxion.

Foto: Jerôme Wassenaar

Het Solar Team had nog 865 kilometer te gaan tot de finish in Adelaide en was, ondanks de spannende race van gisteren, nog altijd koploper voor Vattenfall Solar Team uit Delft. Twintig minuten na de start werd coureur Evert van der Hoek verrast door een harde zijwind, die de zonnewagen van de weg blies. Via een kleine helling gleed RED E richting het rode zand, waar hij ondersteboven tot stilstand kwam. De coureur is voor controle naar het ziekenhuis gestuurd, maar daar bleek alles in orde.

Geschrokken

Het ongeluk is uiteraard een flinke domper voor het Twentse kamp, dat anderhalf jaar lang naar de race toe heeft gewerkt en vanaf het begin van de race aan kop reed. “Gelukkig is Evert veilig en ongedeerd uit de auto gekomen,” relativeert teammanager Annelies Dekker. “Dit is op dit moment het allerbelangrijkste voor het team. We zijn ontzettend geschrokken, maar heel blij dat we hier nog met z’n allen veilig staan. Zo’n incident zet de race toch in een bepaald perspectief.”

Maatregelen

Solar Team Twente is niet het enige team dat ernstige hinder ondervond van het weer: ook Sonnenwagen Aachen belandde naast de weg na een plotse windvlaag. De organisatie van de World Solar Challenge heeft maatregelen genomen om de veiligheid van de teams die nog wel rijden te bewaken: gedurende een deel van de race werd er een beperkte snelheidslimiet ingesteld.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.