pabo-student Elske Saxion
Studentenleven

Zo verliep de eerste week van Pabo-student Elske

De eerste studieweek zit er alweer op. Kennis maken met je docenten, de klaslokalen, klasgenoten. Een spannende week vol nieuwe indrukken voor eerstejaarsstudenten. Elske Diekerhof neemt ons mee in haar eerste week als eerstejaars pabo-student.

Hi Elske, hoe beviel je eerste week op Saxion?

“Goed, mijn eerste week was een themaweek. Het doel was om de stad Deventer te leren kennen en elkaar als klasgenoten. We gingen de stad in en volgden allemaal workshops met onze klas. Ik doe de Pabo in Deventer. Hiervoor heb ik de havo afgerond op de middelbare school. De verschillen tussen het hbo en de havo vind ik wel heel groot.”

Waar moet je nog aan wennen?

“Ten eerste is iedereen in mijn klas een stuk ouder dan ik. Zelf ben ik zestien en de meeste klasgenoten zijn achttien of ouder. Dit komt omdat ik een jonge leerling ben. Ik heb wel veel contact met mijn klasgenoten. Daarnaast is de school veel groter, ik kan mijn lokaal nog niet altijd vinden. Ook zijn de lessen al erg op het werkveld gericht. Over twee weken begint mijn eerste stage en ga ik al twee dagen naar een basisschool.”

Wat doe je als je het juiste lokaal niet kun vinden?

“Gelukkig hangen overal bordjes die je de weg wijzen, daar kijk ik dan op. Ondertussen weet ik dat we eigenlijk altijd op de vierde verdieping les hebben, dat is ons uitgelegd. Ik denk dat het vanzelf wel duidelijk wordt.”

Wat heb je deze week allemaal gedaan tijdens de themaweek?

“We hebben heel veel verschillende dingen gedaan. Er waren allemaal kleine workshops die een uur duurden. We hebben een tekening van de stad gemaakt, liedjes gezongen in de Bergkerk en een rondleiding door de molen gehad. Allemaal dingen die met Deventer te maken hadden, maar onderwerpen over lesgeven.”

Heb je na deze week al zin in de komende vier jaar?

“In het begin moest ik wel erg wennen, maar uiteindelijk was het erg leuk. Het is een grote stap om ineens zo met de toekomst bezig te zijn. Wel heb ik erg veel zin om stage te gaan lopen en te leren hoe je anderen lesgeeft. Het beroep lijkt me nog steeds erg leuk en ik heb er zin in.”

Wat vond je het leukste van je eerste school week?

“Er was niet een specifieke workshop die ik het allerleukste vond. Het is vooral fijn dat ik de hele dag met mijn klas was. Je kan elkaar op deze manier leren kennen en kennismaken met onze studie.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.