Volg Saxion op LinkedIn
Studentenleven

Checklist: is jouw LinkedIn-profiel klaar voor 2022?

Extra Saus: Mel en Marije
Extra Saus: Mel en Marije Leestijd Minuten

LinkedIn is dé plek om connecties te maken met mensen uit branches waar jouw interesses liggen. En hoe actiever je bent, hoe meer relevante vacatures voor stageplekken, bijbanen of startersfuncties je ontvangt. Dus pak deze checklist erbij en kijk of jouw LinkedIn-profiel klaar is voor 2022!

#1 Profielfoto

Je profielfoto valt als eerste op. Zorg voor een professionele foto waarop je gezicht duidelijk te zien is. Géén selfies, die kun je beter bewaren voor Instagram. Een pluspunt is natuurlijk een profielfoto die past bij de branche waarin je geïnteresseerd bent.

Geen geschikte foto van jezelf? Houd dan een mini-shoot met een vriend of vriendin: zorg voor een rustige achtergrond, genoeg daglicht en een outfit waarin jij je helemaal jezelf voelt.

#2 URL

LinkedIn maakt een automatische URL voor je aan die vaak bestaat uit een reeks getallen en letters. Niet heel goed voor je vindbaarheid…

Pas de URL in de instellingen aan en maak ‘m persoonlijker met bijvoorbeeld je voor- en achternaam.

#3 Banner

Mensen zijn visueel ingesteld, dus maak daar slim gebruik van met je banner. Wat wil je uitstralen met je profiel en welke boodschap wil je bezoekers meegeven? Kies in elk geval voor een rustige foto of houd de tekst kort en leesbaar.

Tip: met Canva kun je heel makkelijk een gratis banner ontwerpen.

#4 Pakkende headline

Probeer met zo weinig mogelijk tekens een krachtige headline te schrijven. Je hoeft niet alle 220 tekens te gebruiken. Vul in wat voor studie je doet, voor welk bedrijf je werkt en welke functie je hebt.

Op zoek naar een baan? Zet dit ook in je headline.

#5 Info

Deze stap is onmisbaar, dus neem er even de tijd voor! Schrijf in 500 tekens een korte samenvatting over jezelf: wie ben je, wat studeer je, waar werk je en wat heb je te bieden? Vertel vanuit de ‘ik-vorm’ om het persoonlijk te maken en verwerk relevante zoekwoorden in de tekst.

Sluit de tekst af met je contactgegevens en een call-to-action, zoals een link naar je website of ander relevant beeldmateriaal.

#6 Ervaringen

Een toffe stageplek, vrijwilligerswerk, ervaringen in het buitenland, je (bij)baan: alles mag op je digitale cv.

Omschrijf bij elke ervaring kort en krachtig wat je activiteiten zijn en koppel ze aan de bedrijfspagina van het bedrijf of de organisatie.

Een specifieke opdracht of een project waar je trots op bent? Show it! Met een speciale tool kun je dit op je LinkedIn-profiel uitlichten.

#7 Aanbevelingen

En tot slot: vraag aan collega’s, stagebegeleiders of opdrachtgevers om aanbevelingen te schrijven. Een hele waardevolle toevoeging aan je LinkedIn-profiel waarmee potentiële werkgevers of opdrachtgevers je nog beter leren kennen.

Extra Saus: Mel en Marije

Naast hun studie Creative Business bij Saxion runnen Mel en Marije een eigen onderneming. Ze maken grafische uitingen, ontwerpen huisstijlen en schrijven teksten. Het maken van mooie dingen is hun passie. In hun vrije tijd zijn ze het liefst met vrienden of opzoek naar interieurparels.