Open avond

Een carrièreplan opstellen: 6 tips

Bo Lamers Leestijd Minuten

Ben jij een ambitieuze carrièremaker en heb je behoefte aan meer richting in je loopbaan? In dit artikel geven we 6 tips voor het opstellen van een effectief carrièreplan.

Tip 1: Bepaal de planning die bij jou past

Iedereen is anders. Voor de een is een carrièreplanning fijn omdat je nog niet precies weet wat je wil, een ander ziet het als een beperking in mogelijkheden. Houd je van structuur en zekerheid? Dan werkt een carrièreplanning goed om rust te kunnen vinden. Houd je van vrijheid en keuzeopties? Waarschijnlijk zul je dan liever willen open staan voor onvoorziene kansen en in mindere mate van te voren willen plannen.

Wie jij bent bepaald dus voor een groot deel de mate van je carrièreplanning. Vind je het nog lastig inschatten wat het best bij je past? De Myers-Briggs Type Indicator is een persoonlijkheidstest die je online kan afnemen. Deze test geeft inzicht in je voorkeuren. Dit kan handig zijn bij het bepalen wat voor soort carrièreplan het beste bij jou past. Wees nieuwsgierig naar jezelf.

Tip 2: Zet loopbaandoelen

Het zetten van loopbaandoelen kan helpen bij het omvormen van je huidige situatie naar je gewenste situatie. Of je nou van plannen houdt of niet, een doel stellen is altijd een goed idee. Het geeft je inzicht in hoe je steeds een stukje dichter bij de gewenste situatie kan komen. Wanneer je véél dingen leuk vindt om te doen, blijf dan niet twijfelen over je doelen. Kies iets wat je leuk lijkt. Valt het toch tegen? Geen paniek, je kan natuurlijk altijd weer van route veranderen.

Tip 3: Zet loopbaandoelen om in acties

Loonbaandoelstellingen moeten worden omgezet naar acties, anders gebeurt er niks. Het is belangrijk om hierbij de realiteit onder ogen te blijven zien. Kennis en kunde dienen in balans te zijn met het gestelde loopbaandoel. Wanneer dit niet in balans is, riskeer je stress situaties voor jezelf. Denk in kleine acties die bij kunnen dragen aan de balans in je carrièrestappen.

Meer weten over deeltijd studeren? Bezoek onze open avond!

Tip 4: Laat een coach of mentor je helpen

Mensen kunnen je helpen met je persoonlijke ontwikkeling. Vrienden en familie kunnen je emotioneel ondersteunen bij je carrièredoelen. Een coach of mentor kan jou helpen met je professionele ontwikkeling. Daarnaast zijn er ook verschillende boeken op de markt die kunnen helpen en ondersteunen bij het ontwikkelen van een carrièreplan.

Tip 5: Vraag bij je werkgever naar een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een document waarin afspraken staan tussen jou en je werkgever. Het helpt bij het motiveren en ontwikkelen van medewerkers in de richting van hun gewenste loopbaanperspectief. Werk jij momenteel bij een bedrijf? Wellicht geeft jou werkgever de mogelijkheid voor een POP.  In een POP beschrijf je waar je goed in bent, op welk gebied je jezelf wilt ontwikkelen en je ambities voor de toekomst.

Tip 6: Zelfdiscipline

Rome is niet in één dag gebouwd. Leer geduld te hebben en overhaast niets in je carrièreplan. Zelfdiscipline is daarom essentieel om je aan je eigen afspraken te houden en om ervoor te zorgen dat je niet opgeeft. Deadlines kunnen helpen om je aan je acties te houden. Het écht willen is van belang om er 100% voor te kunnen gaan.

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan

Bo Lamers

Bo Lamers studeert Commerciële Economie bij Saxion Parttime School en werkt bij Saxion als Student Content Creator. Nieuwe dingen creëren krijgt ze energie van. In het weekend wandelt ze graag in de natuur met haar vrienden en hondje Buffel.