Student op de trap glimlacht naar de fotograaf
Open avond

Een nieuwe baan in een nieuwe branche, zo doe je dat!

Deeltijdstudent Bo over timemanagement
Bo Lamers Leestijd Minuten

Een carrièreswitch kan nodig zijn wanneer blijkt dat je geen energie meer haalt uit je werk. De juiste keuze maken is niet gemakkelijk. Daarom geven we je graag tips over hoe je kan overstappen naar een nieuwe baan in een nieuwe branche.

Oriëntatie

Het is belangrijk om eerst goed na te denken voordat je een switch gaat maken. Een weloverwogen besluit kan gemaakt worden door vragen te stellen zoals; wat doe ik graag, wat zijn mijn vaardigheden & talenten, wie ben ik (normen & waarden) en welke beroepen lijken me leuk?
Om je goed te kunnen oriënteren kan het helpen om een open avond te bezoeken bij een opleidingsinstituut, te kijken op vacaturesites, vragen te stellen aan ervaringsdeskundigen, een loopbaanadviseur in de armen te nemen of om een beroepskeuzetest te doen.

Opleiding

Omscholen kan interessant zijn wanneer je een beroep wilt gaan doen waarvoor je niet bent opgeleid. Je kan hele opleidingen volgen in voltijd of deeltijd. Het voordeel van studeren in deeltijd is dat er minder contactmomenten zijn en er veel zelfstandigheid wordt gevraagd. Hierdoor is een deeltijd studie goed te combineren met werk. Soms kan een carrièreswitch ook al gemaakt worden door het volgen van specifieke modules of door het volgen van trainingen.

Meer weten over deeltijd studeren? Bezoek onze open avond!

Ervaring

Probeer praktijkervaring op te doen in je nieuwe branche. Zoek eens op vrijwilligersfuncties, stages, junior functies of traineeships. Op deze manier kan je ervaring opdoen. Kijk ook eens naar de mogelijkheid binnen het bedrijf waar je werkt. Kan je bijvoorbeeld bij een extra project meedraaien om werkervaring op te doen?

Bij sommige opleidingen is het mogelijk om duaal te studeren. Hierdoor kan je theoretische kennis direct toepassen. Het voordeel hiervan is dat je tijdens je studie praktische vaardigheden opbouwt.

Solliciteren

Na het oriënteren, omscholen en het opbouwen van ervaring, is het tijd om te gaan solliciteren op de té gekke functie. Wanneer je een carrièreswitch maakt, voldoe je wellicht niet aan alle gevraagde eisen. Daarom kan een sterke motivatiebrief belangrijk zijn. Breng je intrinsieke motivatie voor je carrièreswitch in kaart. Reflecteer op je arbeidsverleden en vertel je unieke verhaal.

Het is altijd verstandig om je netwerk in te zetten bij het zoeken naar een nieuwe baan. Maak eens gebruik van je netwerk op LinkedIn of vraag eens rond bij het bedrijf waar je al werkt.

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan
Deeltijdstudent Bo over timemanagement

Bo Lamers

Bo Lamers studeert Commerciële Economie bij Saxion Parttime School en werkt bij Saxion als Student Content Creator. Nieuwe dingen creëren krijgt ze energie van. In het weekend wandelt ze graag in de natuur met haar vrienden en hondje Buffel.