PHOTO-2021-10-14-16-31-00.jpg

Deeltijdstudent Bo vertelt over timemanagement

Deeltijdstudent Bo over timemanagement
Bo Lamers Leestijd Minuten

Mijn naam is Bo en ik studeer in deeltijd Commerciële Economie. Momenteel zit ik in mijn tweede jaar. Ik werk als commercieel mode en beauty fotograaf en ik ben daarnaast kunstenares. Voor mijn studie loop ik stage bij Lamers Zorg & Arbeid. Hier maak ik mijn praktijkopdrachten.

Een paar jaar geleden ben ik afgestudeerd als Bachelor of Fine Arts in de richting van autonome beeldende kunst (painting & drawing). Deze voltijdstudie heb ik toen zonder moeite kunnen afronden. Dit was wel anders toen ik begon aan de deeltijdstudie Commerciële Economie. Al snel merkte ik dat ik moest leren om mijn tijd goed in te plannen.

Het combineren van privé, werk en studie was én is nog steeds lastig. In het eerste jaar van mijn studie heb ik een aantal maanden geprobeerd verschillende studie gerelateerde werkzaamheden op te pakken. Bijvoorbeeld bij een reclamebureau en modebedrijf, maar dit bleek in de praktijk qua tijd niet lang vol te houden. Hoe jammer dit ook was, dit moest ik accepteren en loslaten.

Focus

Om écht goed te kunnen studeren, moet ik mij kunnen focussen op wat ik doe. Iets wat in mijn dagelijks leven ontbreekt. Van nature ben ik namelijk niet gestructureerd. Ik ben creatief en wil snel veel tegelijkertijd oppakken. Chaotische situaties en spelend leven geven mij energie. Dit is een grote valkuil voor mij geweest tijdens mijn studie. Efficiëntie en effectiviteit waren onderwerpen waar ik mij toen nog niet mee bezig hield.

Tijdens het studeren in deeltijd heb Ik heb geleerd om nee te zeggen tegen eigen gecreëerde chaos en om daarnaast prioriteiten te stellen en niet te snel direct van alles te willen.

Orde, rust en regelmaat waren sleutelwoorden om mijn eerste studiejaar goed te kunnen afronden. Dit is iets dat bij mij ontbrak (en af en toe nog steeds ontbreekt). Er moest een stukje voorspelbaarheid komen om focus te kunnen blijven houden. Hierin heb ik een grote persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt.

Timemanagement is de oplossing

Een oplossing voor die ontbrekende voorspelbaarheid was timemanagement. Het is belangrijk om te beseffen je de regie hebt over je eigen tijd.  Wat je wel of niet doet zijn altijd keuzes die je zelf maakt. In plaats van te zeggen “Ik kan dit niet doen want ik heb het te druk” kan je ook zeggen “Ik heb er geen tijd voor want ik vind iets anders belangrijker om te doen”. Met deze mindset neem je controle over je tijd en hierdoor kan je beter leren loslaten.

Nieuwsgierig naar de ervaringen van deeltijdstudenten?

Lees het hier!

Tijd reserveren

Ik reserveer elke week dezelfde twee dagen voor studie. Studeren is deze twee dagen mijn dagelijkse topprioriteit. Hierdoor houd ik makkelijker de focus. Op deze dagen blok ik tijd in per vak. Meestal is dit 4 uur per dag per vak.  Deze twee dagen studeer ik ook ‘s avonds wiskunde. Dit doe ik omdat ik een doel heb gesteld om de doorstroomminor “Bedrijfskunde” te gaan volgen op de UT volgend jaar. Saxion geeft hier namelijk de mogelijkheid toe.

Plannen met behulp van 'To-do-lists'

Op een grote kalender die ik ophang in de keuken schrijf ik belangrijke data zoals inlever deadlines op. Het inplannen hiervan geeft overzicht. Daarnaast werk met “To-do-lists”. Iets dat ik mezelf echt moest aanleren. Ik heb een to-do-list voor “vandaag” en voor “morgen”. Dit zijn alle taken die belangrijk en dringend zijn. Hierdoor is er meer nadruk op belangrijke details. Hiermee voorkom ik last minute taferelen & stress.

Voor mijn studie deel ik bepaalde to-do-list taken in per onderdeel van de “Rubric”. Een Rubric is bij het Saxion een overzicht van alle onderdelen die in een verslag uitgewerkt moeten worden en de bijbehorende criteria waarop ze worden beoordeeld. Met behulp van een to-do-list werk ik één onderdeel per keer uit en blijf ik doelgerichter en met een totaaloverzicht werken.

Al met al is het voor mij belangrijk geweest om los te laten, focus te houden op wat écht belangrijk is, mogelijkheden te zien en doelen te stellen. Hierdoor kreeg ik automatisch meer regie over mijn tijd.

Handige video's

Op YouTube zijn veel video’s die gaan over timemanagement. Deze video’s hebben mij persoonlijk erg geholpen met het vinden van mijn eigen balans en voorkeuren. Wil je ook gaan beginnen met een deeltijd studie naast je werk of ben je misschien net begonnen? Dan kunnen deze video’s je helpen met het plannen van je tijd.:

Deeltijdstudent Bo over timemanagement

Bo Lamers

Bo Lamers studeert Commerciële Economie bij Saxion Parttime School en werkt bij Saxion als Student Content Creator. Nieuwe dingen creëren krijgt ze energie van. In het weekend wandelt ze graag in de natuur met haar vrienden en hondje Buffel.