Wat betekent 'cum laude' afstuderen?

Wat betekent 'cum laude' afstuderen?

Extra Saus: Mel en Marije
Extra Saus: Mel en Marije Leestijd Minuten

Je wilt altijd het onderste uit de kan halen en doet niet mee aan de zesjescultuur: vanaf een dikke acht begint voor jou het echte werk. Herken jij jezelf hierin? Dan is cum laude afstuderen misschien wat voor jou. Maar wat houdt dit precies in?

De letterlijke vertaling van Cum laude

Cum laude afstuderen betekent dat je je studie afrondt met een uitzonderlijk goed resultaat. De letterlijke vertaling van cum laude is namelijk ‘met lof’. Om dit te behalen moet het gemiddelde van al je cijfers een of 8 hoger zijn. Hoe je dit kunt aanpakken? Dat lees je hieronder.

Cum laude afstuderen: een checklist

Saxion heeft een aantal regels waarvan je op de hoogte moet zijn. Zoals eerder benoemd, moet het gemiddelde cijfer een 8 of hoger zijn. En om het je makkelijk te maken, rekent Bison dit automatisch voor je uit.

Verder moet je voor alle essentiële toetsen minimaal een 8 halen en voor de overige toetsen minimaal een 7. Als laatste is het van belang dat je tijdens de studie niet met fraude in aanraking bent gekomen.

Tip: check de regels die voor jouw studie gelden in Bison. Per studie kunnen deze regels verschillen.

Mogelijkheden binnen Saxion

Is cum laude afstuderen je doel? Stel je omgeving ervan op de hoogte. Je slb’er, docenten en studiegenoten kunnen je advies geven en uitdagen om je doel te behalen.

Wist je dat Saxion bijvoorbeeld de kans geeft om een voldoende te herkansen? Op deze manier worden studenten aangemoedigd om het beste uit zichzelf te halen. Is cum laude toch te hoog gegrepen?

Zorg ervoor dat je niet op je tenen gaat lopen en maak het bespreekbaar. Het StudieSuccesCentrum kan je hierbij helpen.

Summa cum laude

Is cum laude afstuderen voor jou een kwestie van ‘twee vingers in de neus’? Dan kun je gaan voor summa cum laude, ook wel ‘met grote lof’. Het verschil is dat je hiervoor gemiddeld een 9 of hoger moet staan. Verder moet je voor essentiële toetsen minimaal een 9 halen en voor overige toetsen minimaal een 8.

You did it

Heb je aan alle eisen voldaan? Dan wordt er op je diploma vermeldt dat je cum laude bent afgestudeerd. Yay!

Onthoud goed dat je er verder niets mee kunt, al staat het wél lekker op je cv. En cum laude afgestudeerd of niet, trots op je diploma mag je natuurlijk altijd zijn.

Extra Saus: Mel en Marije

Naast hun studie Creative Business bij Saxion runnen Mel en Marije een eigen onderneming. Ze maken grafische uitingen, ontwerpen huisstijlen en schrijven teksten. Het maken van mooie dingen is hun passie. In hun vrije tijd zijn ze het liefst met vrienden of opzoek naar interieurparels.