Innovatieve leerarrangementen
In deze onderzoekslijn onderzoeken we kenmerken van: (authentieke) vraagstukken; de leeromgeving; rollen en (leer)activiteiten van studenten, docenten en professionals; en aangeboden (online/onsite) ondersteuning bij het leerproces en het werken aan vraagstukken. Opgedane inzichten vertalen we naar evidence-informed (ontwerp)richtlijnen die direct bruikbaar zijn om het onderwijs verder te verbeteren.
Belangrijkste thema's in het onderzoek
In de onderzoekslijn innovatieve leerarrangementen onderzoeken we hoe opleidingen authentieke, maatschappelijke vraagstukken effectief kunnen integreren in hun onderwijs, met als doel de samenwerking tussen onderwijsinstelling en de maatschappij te optimaliseren en een bijdrage te leveren aan oplossingen van dergelijke vraagstukken.
Binnen deze onderzoekslijn onderzoeken we hoe de leeromgeving rondom authentieke vraagstukken zo kan worden vormgegeven dat het de betrokkenheid van studenten en anderen, zoals professionals, optimaliseert. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de synergie tussen de fysieke en digitale leeromgeving.
Binnen deze onderzoekslijn onderzoeken we hoe de rollen en activiteiten van studenten, docenten en professionals zo kunnen worden georganiseerd dat ze optimaal van en met elkaar kunnen leren. Hierbij wordt specifiek aandacht besteed aan het bevorderen van gelijkwaardigheid tussen de diverse doelgroepen.
Projecten
In het door Comenius gefinancierde TALENTS-project (2020-2024) begeleidden en onderzochten we hoe leeromgevingen rondom authentieke vraagstukken ingericht kunnen worden, waarin de ontwikkeling van studenten, docenten én professionals centraal staat.
Gebaseerd op literatuur, ontwerpervaringen en onderzoeksresultaten zijn ontwerpprincipes en tools ontwikkeld, die bij het ontwerpen en uitvoeren van authentieke leeromgevingen helpend zijn.
In het CONNECTS-project onderzoeken we hoe wetenschappers, ingenieurs, overheden, bedrijven en burgers op zinvolle wijze kunnen samenwerken en samenleren bij de aanpak van grote maatschappelijke vraagstukken.
Een vruchtbare samenwerking tussen deze groepen is een uitdaging, vanwege verschillen in achtergrond, belangen en tegenstrijdige perspectieven. In een consortium van 11 partners, waarbij Saxion en de UT projectleider zijn, onderzoeken we hoe het hoger onderwijs hierin een sleutelrol kan spelen en ontwikkelen we ontwerpprincipes voor transdisciplinair onderwijs.
Het project heet CONNECTS wat staat voor CONstructing New Educational Configurations for Transforming Society).
We hebben een toolbox samengesteld waarin allerlei tools (ontwikkeld door hbo’s en Universiteiten) zijn opgenomen die docenten kunnen inzetten om studenten te helpen bij het interdisciplinair samenwerken en/of samenleven, passend bij de kritische vaardigheden zoals verwoord door Boix-Mansilla et al. (2010, 2016). Bij belangstelling: mail ons via [email protected].