Studentsucces
Binnen de onderzoekslijn Studentsucces hebben we aandacht voor het (mentaal) welzijn en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten, en kijken we ook naar de verbinding met het op een redelijke termijn kunnen afstuderen. We onderzoeken hoe we als onderwijsinstelling hen daarbij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen tijdens hun studie. We focussen daarbij op de leeromgeving, de student zelf maar ook op de begeleiding vanuit docenten (of SLB’ers).
Belangrijkste thema's in het onderzoek
De onderzoekslijn naar de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten richt zich op het identificeren van werkende principes om deze ontwikkeling te ondersteunen Wat betekent het voor de inrichting van de leeromgeving, voor studenten zelf maar ook voor de begeleiding vanuit de docent?
Binnen het thema studentenwelzijn richten we ons op belangrijke aspecten om het welzijn van studenten op een positieve, preventieve manier binnen het onderwijs te bevorderen. Dit omvat bijvoorbeeld aandacht voor sociale binding en de invloed van begeleiding door docenten en studieloopbaanbegeleiders (SLB'ers).
Projecten
In dit Comeniusproject hebben we met elkaar verkend hoe fysieke beweging tijdens het leren van hbo-studenten kan bijdragen aan de fysieke en mentale gezondheid van studenten. De opbrengsten van dit project zijn onder meer verwerkt in een inspiratieboek voor docenten die hun studenten (meer) in beweging willen brengen.
Vanuit het Nationaal Programma Onderwijs kregen instellingen financiering om onder meer te werken aan studentenwelzijn ná de coronapandemie. Wij onderzochten in samenwerking met ROC van Twente en Universiteit Twente de opbrengsten van verschillende interventies.
Vanuit onderzoek stimuleren we de ontwikkeling van innovatieve fysieke onderwijsruimtes. Met deze ruimtes willen we binnen de hogeschool onder meer bijdragen aan activerend onderwijs (active learning spaces) en studentenwelzijn (huiskamers).
In dit project, gefinancierd vanuit TechYourFuture, hebben we aandacht voor nieuwe rollen van docenten (zoals die van coach) gericht op het vormgeven van (meer) activerend en motiverend onderwijs. We ondersteunen docententeams en teamleiders bij het versterken van hun professionele identiteit en het inzetten van meer coachende vaardigheden.
In dit project kijken we naar factoren die van invloed zijn op de uitval van studenten binnen technische hbo-opleidingen. Ook gaan we in op factoren die bevorderend werken als het gaat om het succesvol afronden van de studie. Samen met de deelnemende opleidingen werken we aan interventies om uitval te verminderen en studiesucces te verhogen.