Vaardigheden2.jpg
Deeltijd

Aandachtsfunctionaris meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling

Een professional doorloopt de stappen van de meldcode als hij of zij vermoedens heeft van huiselijk geweld of kindermishandeling. Het gaat hierbij om vermoedens van fysiek geweld, psychisch- of seksueel geweld of vermoedens van verwaarlozing. Binnen een organisatie is de aandachtsfunctionaris verantwoordelijk voor de implementatie van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook functioneert de aandachtsfunctionaris als aanspreekpunt op beleidsmatig en uitvoerend niveau en draagt de aandachtsfunctionaris verantwoordelijkheid voor de controle op het nakomen van de (wettelijke) eisen die aan het besluit verplichte meldcode gekoppeld zijn. Daarnaast heeft de aandachtsfunctionaris een belangrijke rol bij het begeleiden van en advies geven aan collega's als er vermoedens zijn van huiselijk geweld of kindermishandeling.

Meld je nu aan

Selecteer je startdatum en plaats naar keuze en kies 'aanmelden'.

• Type

Cursus

• Start

2 september 2024

• Studiebelasting

(reguliere route) 10.5 uren / Zelfstudie 10 uren

• Vakgebied

Vaardigheden

• Duur

3 dagen

• Prijs

€ 575,00

• Plaats

Enschede

• Lesdagen

woensdag 09.00 - 12.30 uur

Wat kun je straks?

Na het volgen van de training heeft de deelnemer kennis over:

• de verschillende vormen van kindermishandeling en huiselijk geweld;
  • het doel en de stappen van de meldcode en is in staat om professioneel te adviseren bij het volgen van de stappen van de meldcode;
  • de verantwoordelijkheden en taken van aandachtsfunctionaris, de directie en de collega’s;
  • het afwegingskader in de meldcode en hierbij professioneel adviseren;
  • feitelijk documenteren, hoe en waarin te documenteren en collega's hierin adviseren en begeleiden;
  • de werkwijze van Veilig Thuis, de monitorende rol en de radarfunctie;
  • de mogelijke vervolgroutes na het doorlopen van de meldcode;
  • communiceren in de rol van aandachtfunctionaris.

En kan de deelnemer:

• adviseren over de geldende wettelijke en juridische kaders behorend bij de meldcode;
  • de meldcode binnen de eigen organisatie implementeren middels een voor de organisatie op maat gemaakte toolkit;
  • de collega's professioneel adviseren bij het volgen van de stappen in de meldcode;
  • de collega’s motiveren;
  • de collega's adviseren in het concreet beschrijven van de signalen;
  • de directie professioneel adviseren over de implementatie, het hanteren en borgen van de meldcode in de organisatie;
  • met voldoende eigen inzicht professioneel en zelfstandig handelen als aandachtsfunctionaris;
  • een ernsttaxatie maken, het afwegingskader hanteren en hier professioneel advies in geven.

Inhoud

Tijdens de training van 3 dagdelen van 3,5 uur elk worden de deelnemers getraind in hun rol als aandachtsfunctionaris meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Hierbij worden de volgende onderdelen behandeld:

• Theorie rondom huiselijk geweld en kindermishandeling (met optioneel ook oudermishandeling, omdat dit ook binnen de meldcode valt, maar niet in alle deelnemende organisaties van toepassing is).
  • Actuele kennis en werkwijze rondom de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • Taken en verantwoordelijkheden van de aandachtsfunctionaris, de directie van de organisatie en de uitvoerende collega’s en vrijwilligers.
  • Kennis van het afwegingskader en de bijbehorende wettelijke en juridische kaders.
  • Documenteren en signalen en vermoedens concreet beschrijven.
  • Het maken van een plan van aanpak of implementatieplan voor de eigen organisatie.
  • Kennis van Veilig Thuis, monitoring en radarfunctie, advies geven en begeleiden van collega’s bij het nemen van de stappen in het proces rondom de meldcode.
  • Motiveren van de collega's om de meldcode te hanteren.
  • Directie en bestuur adviseren, begeleiden bij de implementatie, hanteren en borging van de meldcode in de eigen organisatie.
  • Inzicht in het eigen handelen als Aandachtsfunctionaris.
  • Communicatie als aandachtsfunctionaris, profileren, motiveren, adviseren en begeleiden.
  • Wegen van veiligheid en risico’s en het hanteren van het geldende afwegingskader.

De training zal plaatsvinden op:

• 02 september 2024 09.00-12.30 uur
  • 16 september 2024 09.00-12.30 uur
  • 30 september 2024 09.00-12.30 uur

Afronding

De toetsing bestaat uit het schrijven van een plan van aanpak voor de implementatie van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en de rol als Aandachtsfunctionaris binnen de eigen organisatie. Deze opdracht moet uiterlijk 4 weken na afloop van de training zijn ingeleverd.

Praktische informatie

De deelnemers ontvangen bij 100% aanwezigheid en een voldoende gemaakte toets, een certificaat (bewijs van deelname) van Saxion Kennistransfer, waarop aan de achterzijde de inhoud en de omvang van de training zijn vermeld.

Deze training is SKJ gecertificeerd (11.55 punten).

Deze training wordt tevens als maatwerktraject aangeboden.

Wil je gebruik maken van termijnbetaling?

Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.

Toelating en aanmelden

Om deel te nemen aan deze cursus moet je profesional zijn binnen Social Work.