Cognitie en Leren
Heb je vragen?
- Type
Hbo-programma
- Start
11 september 2025
- Studiebelasting
(reguliere route) 84 uren / Zelfstudie 66 uren
- Vakgebied
Onderwijs & Opleiden
- Duur
2 maanden
- Prijs
€ 550,00
- Plaats
Enschede
- Lesdagen
Donderdag, 13.15 uur
Wat kun je straks?
Na het volgen van deze module heb je als onderwijsprofessional meer inzicht in neurofysiologische en cognitieve processen in het brein die verantwoordelijk zijn voor leren en hoe deze processen samenhangen met leren, didactiek en pedagogiek. Je ontwikkelt met deze kennis een onderbouwde praktische toepassing voor je eigen onderwijspraktijk.
Inhoud
In deze module is aandacht voor het (neuro)cognitief functioneren van de lerende, die vanzelfsprekend samenhangt met het leren van kinderen en (jong)volwassen. Leren wordt benaderd vanuit het perspectief van de werking van het brein en cognitieve functies. Hoe kan leren bij kinderen en (jong)volwassenen verklaard worden vanuit de werking van het brein, welke rol speelt de docent daarin en op welke manier kan het leren beïnvloed worden?
Aan de basis ligt de neuroanatomie en fysiologie van het brein en hoe dit samenhangt met gedrag. Vervolgens wordt ingegaan op verschillende functies en processen in het brein die een rol spelen bij hoe mensen leren. Met deze theorie over de werking van het brein en de cognitieve processen leer je onderbouwde keuzes maken in didactische/pedagogische aanpakken en onderwijsactiviteiten.
In de bijeenkomsten en de literatuur wordt theorie aangeboden over de werking van de hersenen en de cognitieve functies. De link met leren wordt daarbij steeds opgezocht. Daarnaast ga je zelf aan de slag met het vertalen van de theoretische kennis naar de onderwijspraktijk door o.a. bewustwording van de consequenties van het handelen van de docent, het interpreteren van leerprocessen bij lerenden en het ontwerpen van onderwijs dat rekening houdt met de neuro-cognitieve processen die ten grondslag liggen aan leren.
Programma
In zes bijeenkomsten maak je kennis met het biologisch mechanisme van leren en hoe verschillend mensen leren, ontkrachten we neuromythes en kijken we naar verschillende leerprincipes en didactiek, zoals geheugenmodellen, feedback en scaffolding. Ook wordt dieper ingegaan op de cognitieve ontwikkeling van executieve functies en zelfsturing in gedrag.
Parallel aan deze bijeenkomsten werk je aan een praktijkopdracht. Hierin pas je de opgedane kennis over het proces van leren op (neuro)cognitief niveau toe op je eigen praktijkcontext met als doel het bevorderen van het proces van leren. Je onderbouwt jouw keuzes voor activiteiten en handelingen in de praktijk vanuit je kennis over leren op (neuro)cognitief niveau. En je past je kennis over het proces van leren op (neuro)cognitief niveau toe om gedragsverandering bij je collega’s te bevorderen.
Afronding
Je rondt de module af met een individueel eindwerkstuk: je ontwikkelt een product voor je eigen werkcontext waarin je leerprincipes uit de colleges toepast. Hiermee laat je zien hoe je de vertaalslag maakt van wetenschappelijke kennis over leren naar de praktijk.
Praktische informatie
Er zijn zes bijeenkomsten van 3 uur, op donderdagmiddag op:
- 11 september 2025
- 19 september
- 25 september
- 2 oktober
- 9 oktober
- 16 oktober
Alle bijeenkomsten zijn bij Saxion in Enschede. Je volgt de colleges samen met de tweedejaars studenten van de Master Leren en Innoveren. Sandra Van Aalderen-Smeets is de docent van deze module. Zij is als neurowetenschapper gepromoveerd en is expert op dit thema. Ook is zij auteur van het boek ‘Naar een groeigerichte leermentaliteit’.
Contact
Bernadette Rijpma
06 - 5718 9853
[email protected]
Wil je gebruik maken van termijnbetaling?
Termijnbetaling is over het algemeen mogelijk indien het cursusbedrag hoger is dan € 1.000. Hieraan zijn € 24 administratiekosten verbonden. Nadat je aanmelding is goedgekeurd ontvang je van ons een factuur met het verzoek om je cursusbedrag te betalen. Je kunt op dat moment zelf aangeven of je in termijnen wilt betalen of dat je het gehele bedrag in één keer betaalt.
Toelating en aanmelden
Om deze module te kunnen volgen, is het noodzakelijk dat je een (hbo- of wo-) bachelor hebt en werkzaam bent als onderwijsprofessional, bijvoorbeeld in het po, vo, mbo, hbo of bij een organisatie waarin leren van mensen centraal staat. Na aanmelding volgt een gesprek met de docent om af te stemmen.