deeltijd

Else Verheijen-Groenhof rondde zowel de Master Educational Leadership (MEL, in 2020) als de Executive Master Management In Education (2022) af en is ook nog eens teamleider bij het St. Carmelcollege. Ze is ambitieus, maar haar belangrijkste doel is om altijd met plezier naar haar werk te gaan. “En daarbij hoort voor mij dat ik me blijf ontwikkelen.”

Hoi Else, fijn dat je je verhaal met ons wil delen! Hoe ziet je loopbaan er tot nu toe uit?

“Ik werk sinds 2003 op het Carmelcollege Emmen. Tijdens het afstuderen aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo) ben ik per toeval het voortgezet onderwijs ingerold als docent muziek. Enige maanden later ben ik daarnaast AVO-vakken (Algemeen Vormend Onderwijs) gaan geven op het vmbo basis en vmbo kader. Na enige jaren begon het te kriebelen en kon ik via mijn werkgever St.Carmelcollege een intern management development-traject volgen ter oriëntatie op teamleiderschap. Na afronding van dat traject ben ik coördinator geworden van het vmbo. Na dit een jaar te hebben gedaan ben ik teamleider geworden op de havo/atheneum en was ik verantwoordelijk voor de derdejaars tot en met de vijfdejaars havo-klassen.

In die periode ben ik gestart met de Master Educational Leadership (MEL). Het afronden van de MEL viel samen met een wijziging in de organisatie van onze schoolleiding. Sinds 2020 ben ik teamleider zorg (en onder andere verantwoordelijk voor passend onderwijs) en daarnaast schoolbreed verantwoordelijk voor onderwijs (beleidsontwikkeling) en kwaliteitszorg. Na het afronden van de MEL in de zomer van 2020 ben ik doorgegaan met de Executive Master Management in Education, deze heb ik in 2022 afgerond.”

Waarom heb je destijds de keuze gemaakt om een master te doen?

“Ik wil mijzelf graag blijven ontwikkelen. Daarnaast vond ik het belangrijk om kennis op te doen voor mijn nieuwe rol binnen de school; het beroep van schoolleider is nu eenmaal anders dan dat van docent en vraagt andere kennis en vaardigheden. Ik vond het spannend om te beginnen; uiteindelijk was het vijftien jaar geleden dat ik voor het laatst in de schoolbanken zat. Maar ook dat ik het spannend vond, maakte dat ik vond dat ik het wel moest gaan doen.”

Hoeveel tijd heeft het jou gekost om in deeltijd te studeren?

“De tijdsinvestering voor de MEL is me meegevallen. Er waren soms piekmomenten doordat voor de verschillende leerlijnen de beroepsproducten ongeveer tegelijk ingeleverd moesten worden. Ik had vanuit mijn werkgever een dag per week studieverlof en dat was voldoende voor het volgen van de studiedagen en de voorbereidingen voor de colleges. In periodes waarin beroepsproducten ingeleverd moesten worden, was ik ook in het weekend, de vakanties en de avonduren voor de MEL bezig.”

Hoe heb je de master bij Saxion gecombineerd met werk en privé?

“Het afstudeerjaar viel samen met de uitbraak van het coronavirus. Dat was lastig wat betreft de contactmomenten met studiegenoten en docenten, maar betekende ook dat op sociaal gebied heel veel dingen niet doorgingen en er dus tijd en ruimte was voor de studie. Ik ben eigenlijk geen grote uitdagingen tegenkomen in het combineren van studie met mijn werk en privéleven. Dat komt deels doordat ik structureel tijd inplande om aan de studie te werken, onder andere dus op studieverlof-dagen. Een goede planning - en je daaraan houden - helpt enorm.”

Starten met studeren naast het werk kan om allerlei redenen best spannend zijn. Maar spannende dingen moet je soms gewoon doen.

deeltijd
Else Verheijen-Groenhof

Hoe pas jij jouw master in de praktijk toe?

“Het meest concrete is het werken vanuit visie: bij alles wat ik ontwikkel binnen school probeer ik de schoolvisie leidend te laten zijn en vanuit die visie gezamenlijk een visie op het betreffende thema te formuleren.”

Wat vond jij het leukste aan de master en waarom?

“Het leren van en met studiegenoten. Ik zat in een enorm leuke lichting, waarvan de studenten allemaal verschillende achtergronden hadden. Ook het werken met beroepsproducten vond ik fijn. Hierdoor kon ik eigenlijk elke opdracht koppelen aan de praktijk op mijn eigen school en had ik er op die manier ook profijt van.”

Wat was voor jou de grootste uitdaging tijdens je master?

“Door de uitbraak van het coronavirus - tijdens het afstuderen - moest ik de ontwikkelde interventie bij mijn afstudeeronderzoek aanpassen omdat fysiek onderwijs, ook op mijn eigen school, niet mogelijk was. Ik vond het enorm lastig om een andere werkwijze te bedenken. Ik heb daarbij veel input gehad van medestudenten en docenten vanuit de opleiding. Helemaal tevreden over de uiteindelijke uitvoering was en ben ik niet, maar ik heb daardoor wel op tijd kunnen afstuderen.”

Hoe heb jij het ervaren om bij Saxion in deeltijd te studeren?

“Ik kijk er met een goed gevoel op terug. De lichting waarin ik zat bestond uit leuke, enthousiaste en inspirerende medestudenten en de docenten en hun colleges waren overwegend van goede kwaliteit. Verder vond ik de voorzieningen binnen Saxion goed op orde.”

Wat gaan we in de toekomst van je zien?

“Ik maak geen langetermijnplannen; mijn belangrijkste ambitie is om altijd met plezier naar mijn werk te gaan. Daarbij hoort voor mij dat ik me blijf ontwikkelen, omdat dit voor mij een van de belangrijkste factoren is om energie te krijgen van mijn werk. Ik doe over het algemeen niet jarenlang precies hetzelfde, dus in de komende (ongeveer) dertig werkende jaren die ik nog voor me heb, ga ik ongetwijfeld nog eens iets  anders doen. Wellicht eens in het speciaal onderwijs of in een andere sector. De psychiatrie lijkt me bijvoorbeeld ook erg interessant.”

Heb je nog inspirerende tips voor anderen om de master succesvol af te ronden?

“Probeer ervoor te zorgen dat de thema’s die je gebruikt voor beroepsproducten en het afstuderen dichtbij jouzelf en/of de organisatie waarin je werkt liggen. Op die manier levert het niet alleen wat op voor de studie, maar ook voor de organisatie zelf. En dat motiveerde mij in elk geval enorm.”