Evelien van Gool: "Bredere kennis, nieuwe ervaringen en meer invloed binnen je werk."
Evelien van Gool begon als diabetespodotherapeut in het ziekenhuis. In 2015 maakte ze de overstap naar Saxion, waar ze docent is bij de bachelor Podotherapie. Sinds afgelopen studiejaar is ze alumni van de master Health Care & Social Work.
De master sprak mij aan omdat het zowel het sociale stuk als het gezondheidszorgstuk belicht.
“De master sprak mij aan omdat het zowel het sociale stuk als het gezondheidszorgstuk belicht. Ik vond het leuk om mijn blik met de master te verbreden, want Podotherapie is als opleiding best gespecialiseerd. En bij mijn diabetespatiënten had ik het gevoel dat we te veel naar het ziektebeeld kijken, en te weinig naar de mens eromheen. Dat ‘bredere kijken’ miste ik heel erg in Podotherapie. Nu zet ik daar juist extra op in tijdens mijn lessen.”
Vanuit het lectoraat Smart Health heeft Evelien tijdens haar scriptie gewerkt aan vroegsignalering op valrisico bij 65-plusser. Ze heeft gekeken in welke mate de medisch pedicure, opticien en audicien kunnen vroegsignaleren op valrisico en wat zij nodig hebben om dit op te kunnen pakken. Het is een onderwerp waar op dit moment vol op ingezet wordt, omdat het aantal valincidenten onder 65-plusser erg hoog ligt (1 in de 5 minuten komt op de spoedeisende hulp wegens een valincident).
Hoewel ketenzorg in de meeste gemeenten nu wordt opgezet, is nog lang niet goed genoeg in kaart gebracht wie de 65-plusser naar de keten kan verwijzen. Met de scriptie over vroegsignalering op valrisico is dit voor drie beroepsgroepen in kaart gebracht.
Naar aanleiding van de resultaten heeft Evelien samen met Gitte Kloek en Nicole Ketelaar een artikel geschreven: 'Het onbenutte potentieel van audiciens, opticiens en medisch pedicures'.
“Vanuit mijn scriptie hebben we valpreventie toegevoegd aan het onderwijs. Studenten hebben nu bijvoorbeeld de opdracht om valpreventie meer te implementeren in hun stageomgeving. Ze leren risicofactoren signaleren en weten wat je als podotherapeut daarin kan betekenen.”
De lessen hebben een merkbaar effect gehad. Studenten hebben door hun positieve benadering van de noodzaak meerdere cliënten aan een valtraining geholpen. Wat opvalt is de sociale werking. Ouderen zijn eerder geneigd om valtraining te volgen als ze met een bekende mee kunnen gaan.
Eveliens’ verhaal laat mooi zien wat een master je kan brengen: bredere kennis, nieuwe ervaringen en meer invloed binnen je werk.