Lynn over de overgang van havo naar Social Work

“Ik kom van de havo en ben na mijn examen meteen naar Social Work gegaan. Ik ben geïnteresseerd in mensen, maar wist nog niet goed wat ik daarmee wil doen. Tijdens de opleiding kan ik daarachter komen.

Nu zit ik in mijn tweede jaar en ben ik nog steeds blij met mijn keuze. Ik vind vooral de theorie heel interessant! Bijvoorbeeld het vak sociologie, over hoe onze samenleving in elkaar zit.

Praktijkleren
Anders dan sommige klasgenoten die van het mbo kwamen, had ik geen ervaring met de praktijk van Social Work. Zelf werken met cliënten leek me dan ook best spannend! Om toch die ervaring op te bouwen, krijgen alle studenten al vanaf het eerste jaar uren die je aan praktijkleren moet besteden. We mogen zelf bepalen hoe we die tijd invullen: met stages, lezingen of een uitwisseling bijvoorbeeld. Zo sluit het goed aan bij wat ik nodig heb om de praktijk te leren kennen.  

Dit jaar besteed ik mijn uren voor praktijkleren aan het maatjesproject ‘Match!’, met jongeren van Humanitas.

Lynn, student Social Work

Dit jaar besteed ik mijn uren voor praktijkleren aan het maatjesproject ‘Match!’, met jongeren van Humanitas. Dit project wil bereiken dat jongeren met problemen zich beter kunnen redden in de samenleving. Bijvoorbeeld dat ze weten hoe ze om hulp kunnen vragen aan familie, klasgenoten of leerkrachten als dat nodig is. Ik heb twee maatjes: een meisje van 12 met kenmerken van ADHD en een licht verstandelijke beperking en een meisje van 20 met autisme. Heel verschillende types. Deze praktijkplek voelt voor mij als een goede stap en is zeker niet zo spannend als ik eerst dacht. Ik doe leuke dingen met de meiden en help ze ondertussen met het leren opkomen voor zichzelf en hoe ze nieuwe vrienden kunnen maken.  

Theorie en praktijk komen bij elkaar
Door deze praktijkplek zie ik ook hoe theorie en praktijk bij elkaar komen. We hebben bijvoorbeeld hoorcolleges waar autisme aan bod komt en wat ik hoor, herken ik dan bij mijn maatje. En wanneer mijn praktijkbegeleider het heeft over motiverende gespreksvoering, dan weet ik vanuit school weer wat dat is.”