KANS: Keuzetraject voor jouw Authentieke Nieuwe Start

KANS brengt 10 à 12 studenten samen in een leergemeenschap. Gedurende tien weken gaan ze een dagdeel actief aan de slag met hun eigen route naar succes. Hierbij worden ze begeleid door ervaren coaches. Studenten kunnen deelnemen terwijl ze doorstuderen.

Het programma is vormgegeven aan de hand van het Honours Approach-Eye Model en Theory-U. ​Coaches en medestudenten helpen elkaar om in te zien dat twijfels juist kansen kunnen bieden voor groei en niet gelijk staan aan falen. Je doet het niet alleen. KANS stimuleert de individuele ontwikkeling van studenten vanuit een leergemeenschap met medestudenten en coaches. Studenten stellen hun eigen leervraag op, passen deze waar nodig steeds aan en delen deze met elkaar. Zo krijgen studenten inzicht in eigen kernwaarden, patronen, eigenschappen, talenten en kwaliteiten. 

KANS is, vanuit de OnderwijsInnovatie Hub, gestart als experiment met als doel in het bachelor onderwijs ruimte te krijgen voor de zoektocht van jongeren naar hun plek in de wereld. Binnen het hoger onderwijs worstelen veel studenten met het vinden van de juiste plek, ze twijfelen, dreigen stil of zelfs uit te vallen. KANS is een extra curriculair keuzetraject om deze studenten te ondersteunen in hun zoektocht naar de voor hun juiste plek, zodat zij zelf de regie kunnen pakken over hun ontwikkeling en hier weer richting aan kunnen geven. 

In eerste instantie was het programma bedoeld voor eerstejaars studenten die twijfelen over hun studie of uitvallen. Al bij de aanmeldingen bij de eerste groep bleek dat veel meer studenten behoefte hebben aan een dergelijk programma. Dit maakt dat we vanaf het begin studenten verwelkomen van alle jaargangen, of die reeds gestopt zijn. Juist de diversiteit aan studierichtingen en jaargangen maakt het een unieke ervaring voor deelnemers, waarin ze veel van en met elkaar leren. Afgelopen jaar is er ook een KANS-traject ontwikkeld specifiek voor langstudeerders: De Eindsprint. 

Het experiment is bedoeld om best practices rondom persoonlijke ontwikkeling te bestendigen binnen Saxion. Dit gebeurt op verschillende plekken, zoals StudieSuccesCentrum, Saxion Career Services en de Thuisgroepen binnen het bachelor onderwijs. Daarnaast wordt trainingsaanbod bij de Saxion Academy voor docenten en studiecoaches gecreëerd en worden  ‘proeverijen’ gericht op het ontdekken van een passende coachingsrol georganiseerd. 

“Ik had veel twijfels over mijn studiekeuze en wat ik na mijn studie wil gaan doen. Om antwoord te vinden op wat mijn rol kan zijn in de grote jungle van mogelijkheden. Traject KANS heeft me geleerd om van binnen naar buiten te kijken. Om te kijken naar: wat vind ik leuk, waar krijg ik energie van, en daarna pas naar de vele mogelijkheden die er zijn”. Eline Woudstra, 3e jaars Commerciële economie. 

“Tijdens KANS ben ik achter mijn valkuilen en mijn kwaliteiten gekomen en weet ik hoe ik die nu kan toepassen in de praktijk. Daarnaast ben ik ontzettend veel over mijzelf te weten gekomen en weet ik nu precies wat mijn interesses zijn”. Wout Rake, 3e jaars Facilitaire dienstverlening. 

Contactpersonen

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.