Students-at-risk deserve an honours approach: EYE-model als basis

Kunnen ‘students-at-risk’ profiteren van het werken met de Top Talent aanpak? Voor onderzoek ‘door-te-doen’ is een NRO Comenius Leadership Fellow beurs aangevraagd en ontvangen met een looptijd van drie jaar, met Marike Lammers als ‘Fellow’. De titel daarvan luidde: ‘De Students-at-risk deserve an honours approach’.

In een reeks aan deelprojecten, gericht op verschillende doelgroepen (students-at-risk, generieke populatie eerstejaars, docenten, teamleiders, managers, internationale studenten) is, vanuit de OnderwijsInnovatie Hub, ervaring opgedaan met de toepassing van de werkingsmechanismen. Deze zijn met eigen onderzoek, uitgevoerd door het lectoraat Innovatief en Effectief onderwijs, gevolgd.

Saxion heeft vanaf 2009 instelling breed Top Talent programma’s ontwikkeld voor honours onderwijs. Studenten werken in interdisciplinaire learning communities aan authentieke maatschappelijke vraagstukken. Ze doen gezamenlijke ervaringen op waaruit door kritische reflectie wordt geleerd. In die veilige communities komen ook persoonlijke gedragsaspecten aan de orde.

Dat alles bij elkaar blijkt een krachtige manier te zijn om professionele ontwikkeling te faciliteren. Studenten en docenten halen veel voldoening uit het op deze wijze (samenwerkend) leren.

Daarom wilden wij de werkingsmechanismen ook toepassen in het reguliere onderwijs. Een substantieel deel van onze reguliere studenten valt in een vroeg stadium van hun studie uit, veelal vanwege problemen met motivatie. 

Alle opleidingen waarin management en docenten gemotiveerd zijn voor het leren door experimenteren met community leren. 

Het Comenius project heeft ons enorm geholpen om ervaringen op te doen, inzichten te ontwikkelen en middelen te maken die ons kunnen helpen om studenten, docenten, onderwijskundigen en managers voor te bereiden op het onderwijs van de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling, zo is ons gebleken, is onlosmakelijk verbonden met professionele ontwikkeling. Onderstaande animatie van het Honours Approach EYE-model geeft dit helder weer. 

De ontwikkelde leergang ‘Community-leren’ heeft na drie pilot-uitvoeringen Saxion-brede aandacht gekregen van docenten, onderwijskundigen en managers die community-leren in hun opleidingen willen integreren. Vanuit de verschillende perspectieven zijn de leerervaringen vastgelegd in de documentaire ‘De Honours Approach - Iedereen leert’. Voor studiecoaches zijn handreikingen online community leren, webinars, handreiking werkvormen en skilldrills beschikbaar gemaakt. Van het Eye-model is een beschrijving beschikbaar.   

Deelnemers in de deelprojecten zijn enthousiast.

Sandra Huiskes, docent HBO-Rechten: “Het coachen aan de hand van het EYE-model heeft me bij mijn persoonlijke vragen gebracht, zoals 'waar sta ik' en 'wat wil ik'. Dat bracht me op mijn koers. Van die koers ben ik niet meer afgeweken. Ik ben onderweg. Dit gun ik iedereen.” 

De ontwikkelde leergang ‘Community-leren’ heeft na drie pilot-uitvoeringen Saxion-brede aandacht gekregen van docenten, onderwijskundigen en managers die community-leren in hun opleidingen willen integreren.

Vanuit de verschillende perspectieven zijn de leerervaringen vastgelegd in de documentaire ‘De Honours Approach - Iedereen leert’. Voor studiecoaches zijn handreikingen online community leren, webinars, handreiking werkvormen en skilldrills beschikbaar gemaakt. Van het EYE-model is een beschrijving beschikbaar. 

Ter inspiratie en gebruik in je eigen onderwijs vind je hier diverse publicaties en de onderliggende producten bij de rapportage.  

Documentaire Honours Approach (60 minuten)– iedereen leert

Ervaar de impact vanuit verschillende perspectieven van de honours approach op de persoonlijk- professionele ontwikkeling van mensen (studenten, docenten, onderwijskundige leiders). De documentaire is op aanvraag te bekijken. Stuur hiervoor een bericht aan: onderwijsinnovatiehub.oss@saxion.nl.

Contactpersonen

Saxion OnderwijsInnovatie Hub, onderwijsinnovatiehub@saxion.nl

* Dit is een van de verschillende experimenten en initiatieven waar vanuit de OnderwijsInnovatie Hub aan gewerkt is en voor een deel nog aan gewerkt wordt.

Nieuws over de OnderwijsInnovatie Hub