Corporate

Studium Generale: Burgerlijke Ongehoorzaamheid

Saxion Deventer, Handelskade 75, Deventer

Het blokkeren van de A12 door klimaatactivisten. Boeren die met trekkers de snelweg oprijden. Om gemotiveerde redenen je belasting niet betalen. Het bekladden van kunst in musea. Het zijn recente voorbeelden van het bewust overtreden van de wet om een politiek punt te maken: burgerlijke ongehoorzaamheid staat weer volop in de aandacht!

Met prof dr. Matthijs van de Sande nemen we deze vorm van protest onder de loep. Wat onderscheidt burgerlijke ongehoorzaamheid van andere manieren van actievoeren en leidt dit type rebellie daadwerkelijk tot maatschappelijke verandering? Paul Hendriksen, activist bij Extinction Rebellion, deelt met ons waar je aan moet denken bij het opzetten van een actie: wanneer is een actie effectief en wat zijn de risico’s die je loopt als je de wet overtreedt? Met Saxion lector weerbare democratie Willeke Slingerland brengen we het gesprek dichtbij Saxion: hoe zit het eigenlijk met activistische medewerkers en studenten? In hoeverre moet je als onderwijsinstelling en als docent waarde neutraal zijn en mag je uitdragen waar je voor staat? Kom ook en ga in gesprek over wat jij van deze manier van actievoeren vindt en of de tijd rijp is voor nog meer actie.

Gastsprekers

Mathijs van de Sande Onderzoeker democratische legitimiteit, protest en
sociale bewegingen aan de Radboud Universiteit
Paul Hendriksen Activist Extinction Rebellion
Willeke Slingerland Lector Weerbare Democratie
Britt Krabbe Moderator

C0.16 Saxion Deventer - Handelskade 75
Vrije inloop

Samenwerkingspartners

Dit is een programma van Studium Generale ism lectoraat weerbare democratie, s.v. Cementi, s.v. Queer, minor algemene ontwikkeling & Green Office.

Dit programma raakt aan SDG 4 kwaliteitsonderwijs en SDG 16 vrede, justitie en sterke publieke diensten.

• Saxion Deventer, Handelskade 75, Deventer

• 21 september 2023 - 16:00 tot 17:30