MicrosoftTeams-image.png

De thuistest van Saxion MOOC Business Analytics is succesvol verlopen!

Leestijd Minuten

Een groep van zestien alumni van de academie FEM en medewerkers van Accountantskantoor Eshuis heeft de afgelopen weken vanuit huis de eerste casus “Ikwilvanmijnautoaf.nl” van de Saxion MOOC Business Analytics, een volledige online cursus over data-analyse en –visualisatie, getest.

De test is in alle opzichten succesvol geweest.

Naast de feedback hebben de testers ook mooie eindproducten opgeleverd: dashboards en filmpjes met hun verhaal voor de directie van Ikwilvanmijnautoaf.nl. Bekijk hieronder de video voor een impressie van de testers in actie.

De test is in alle opzichten succesvol geweest. De reacties van de testers waren positief. De deelnemers zeiden onder andere over de MOOC: “Erg leerzaam, vernieuwend en geeft een heel andere kijk op hoe data te presenteren” en “Wat een leuke manier om eens met de data te spelen!” en “Mooi eigentijds onderwijs: Data gedreven beslissingen nemen is de toekomst binnen het BE beroepenveld.” De deelnemers zagen natuurlijk ook waardevolle verbeterpunten. De deelnemers waren bewust uitgezocht op hun kritische beoordelingsvermogen, want de thuistest was juist bedoeld om feedback te krijgen op deze nieuwe onderwijsvorm voor Saxion. De verbeterpunten gingen o.a. over de opdrachten, filmpjes en teksten. Daarnaast hebben we met hen kunnen experimenteren op verschillende onderdelen van online onderwijs zoals: het gebruiken van een online forum, het houden van online spreekuren en het inzetten van peer-feedback. Naast de feedback hebben de testers ook mooie eindproducten opgeleverd: dashboards en filmpjes met hun verhaal voor de directie van Ikwilvanmijnautoaf.nl. Klik, voor impressie van de testers in actie, op dezelink. En hoe nu verder? De feedback van de deelnemers van Thuistest gaan we analyseren en verwerken in de definitieve versie van de MOOC. De bedoeling is dat de eerste casus van de MOOC zo spoedig mogelijk live gaat op minimaal één van de belangrijke MOOC-platformen. Vanaf dan kunnen studenten en professionals vanaf hun huisadres alles leren over Business Analytics.

Inmiddels werken we aan een tweede en derde casus over data-analyse en –visualisatie. Twee grote Nederlandse bedrijven hebben al hun medewerking toegezegd. Als tools gebruiken we de marktleiders op het gebied van Business Intelligence: Tableau, Microsoft Power BI en Qlik.

Erik Horsthuis, Saxion

Erik Horsthuis, MSc