Smart Solutions Festival 2018

De geschiedenis van Enschede in virtual reality

Laat mensen Enschede beleven op zo’n manier dat de stad meer bezoekers trekt. Met deze opdracht van Enschede Promotie gingen Joren Engbers, Paul Bremmers en drie medestudenten van de opleiding Art & Technology aan de slag. In slechts tien weken tijd hebben ze een spectaculair virtual reality project opgezet dat door heel Enschede loopt.

Waarom hebben de studenten Art & Technology voor virtual reality gekozen? “We wilden een verhaal vertellen over het verleden en de toekomst van Enschede en dit zo overtuigend mogelijk brengen,” legt Joren uit. Met het gebruik van virtual reality zorg je ervoor dat bezoekers zich echt kunnen inleven in het verhaal.”

“Het project is gebaseerd op het concept van Pokémon Go,” zegt Joren. “Met behulp van een speciale vr-bril en een app die aangeeft op welke plekken hotspots te vinden zijn, worden bezoekers de hele stad doorgeleid. De citytour begint in de kerk op de Oude Markt en op elke hotspot is een virtual reality-ervaring te beleven.”

Het verhaal

Achter de citytour zit een heel verhaal. “Als bezoeker word je als detective ingehuurd door een professor,” vertelt Paul. “De professor heeft een tijdmachine ontworpen, maar door intensief gebruik van de tijdmachine is de tijd instabiel geworden. Je gaat terug in de tijd om erachter komen wie bepaalde scheuren in de tijd heeft veroorzaakt. Op de hotspots kom je verschillende verdachten tegen en deze verdachten hebben allemaal hun eigen trekjes, zo is er een karakter dat veel koffie drinkt. Als je deze trekjes koppelt aan aanwijzingen, kun je uitvinden wie de dader is. Op een bepaald punt loop je bijvoorbeeld met je vr-bril een brandend gebouw in – de stadsbrand van 1862 – en dan ligt daar ineens een hedendaags koffiekopje op de grond.”

Wat voor mensen komen op het project af? “Je ziet natuurlijk vooral studenten en familie van studenten, maar onze focus ligt ook op de bezoekers van de Oude Markt. Door voor twee euro een vr-bril aan te bieden met een gratis app erbij, spelen we in op de impulsbehoeften van mensen.”

Het ontwerpproces

“Het leuke is dat we samenwerken met Nederlandse en internationale klassen,” zegt Joren. “We kiezen onze groep niet zelf, dus je komt mensen tegen waar je normaal misschien helemaal niet mee zou samenwerken. De een doet design en het vormgeven, de ander houdt zich bezig met het 3D-aspect. Wat dat betreft is tien weken juist best lang, want je leert elkaar wel echt kennen.”

Wat was de grootste uitdaging bij het opzetten van dit project? “Het vinden van het juiste concept was een hele uitdaging. We moesten toegevoegde waarde creeëren bij de opdrachtgever. De eerste vijf weken hielden we ons vooral bezig met het bedenken van het concept en daarna realiseer je dat tien weken eigenlijk te weinig tijd is om alles goed afgewerkt te krijgen,” zegt Paul. “We zijn nogal perfectionistisch en hadden graag meer tijd gehad. Maar we zijn blij dat we hier mogen staan”, vult Joran aan.

Ook vandaag is de vr-experience nog te beleven in de Enschedese binnenstad.