Studentenleven

Saxion-student pakt gouden plak op NK judo voor junioren

Leestijd Minuten

Yannick van der Kolk, student aan de Saxion Topsport Academy, heeft het Nederlands Kampioenschap judo voor junioren vorig weekend afgesloten met een gouden medaille. In de gewichtsklasse tot 73 kilogram won hij zijn partijen overtuigend.

Ik was drie toen ik voor het eerst in aanraking kwam met judo”, vertelt Yannick. “Mijn vader heeft een eigen sportschool en trok mij destijds mee de judomat op. Toen ik vier was, mocht ik op les en ben ik nooit meer gestopt.” Inmiddels traint de Saxion-student doordeweeks twee keer per dag en is hij regelmatig in het buitenland. Een studentenleven heeft de topsporter dan ook niet. “Ik ben vrijwel nooit op feestjes te vinden en het is lastig om vriendschappen te onderhouden met mensen die niet aan judo doen. Maar ik heb niet het gevoel dat ik dingen mis, ik vind mijn leven hartstikke leuk. Je moet alleen veel laten voor je sport.”

Het skippen van feestjes en het keiharde trainen werden beloond, want tijdens het NK won Yannick partij na partij voor de ogen van zijn familie en vrienden. “Normaal zijn mijn wedstrijden in het buitenland en kunnen mijn familie en vrienden er niet bij zijn. Het was dan ook geweldig om goed judo aan hen te laten zien.” Vooraf behoorde Yannick al tot een van de topfavorieten, wat voor veel extra druk zorgde. “Doordat ik in de nationale selectie zit, heersde de verwachting dat ik zou gaan winnen. Dat zorgde voor veel extra druk. Ik ben blij dat ik daar niet onder ben bezweken.” Integendeel, geen enkele tegenstander bracht Yannick in gevaar en de finale won hij met een mooie score.

‘Winnen met je vader als coach is extra speciaal’

“Het eerste wat ik daarna deed, was mijn vader een knuffel geven. De bondscoach mag niet op het NK coachen en dus werd ik tijdens de wedstrijden bijgestaan door mijn vader. Dat ik de titel heb gepakt terwijl hij me coachte, maakte de dag extra speciaal. Daarna ben ik naar mijn familie en vrienden gegaan. Om mijn focus te behouden, zeg ik op een wedstrijddag pas gedag als ik klaar ben.”

Olympische droom

De eerste successen zijn behaald, maar Yannick wil meer. “Deze week heb ik een toernooi in Portugal, waarbij je punten kunt halen om geselecteerd te worden voor het EK en WK. Vanaf daar wil ik verder bouwen aan mijn sportcarrière. Mijn ultieme sportdroom is een medaille winnen op de Olympische spelen. Maar voor het zover is, moet ik nog een aantal stappen maken en aansluiting vinden bij de senioren wereldtop. Gelukkig geeft Saxion mij veel mogelijkheden om mijn topsportcarrière te combineren met een studie. Dit helpt mij om verder te komen en hopelijk mijn Olympische droom waar te maken. Ik werk er in ieder geval hard voor.”