Saxion-student Büchli grijpt goud op EK baanwielrennen

Saxion-student Matthijs Büchli wint twee gouden WK-medailles

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Matthijs Büchli, student aan de Saxion Topsport Academy, heeft tot twee keer toe het goud gegrepen op het WK Baanwielrennen in Polen. Woensdag werd hij met de Nederlandse ploeg eerste op het onderdeel teamsprint, donderdag was hij de snelste op de keirin.

Woensdag prolongeerde het Nederlandse team de wereldtitel op het onderdeel teamsprint. Matthijs mocht één rit invallen voor Jeffrey Hoogland, waarna zijn ploeggenoten in de finale te snel waren voor Frankrijk.

Bij keirin worden zes renners door een zogheten derny (een brommertje) naar hoge snelheid gebracht en dienen ze de laatste tweeënhalve ronde zelf te fietsen. Matthijs eindigde in de finale voor de regerend Europees kampioen en de nummers één, twee en drie van het vorige WK en won zo zijn eerste wereldtitel op dit onderdeel.

Sport jij ook op hoog niveau en wil je dit combineren met een studie bij Saxion? Check onze topsportregeling!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.