Symposium-One-world42.jpg
Corporate

One World Symposium: internationalisering en duurzaam ontwikkelen

Studenten die naar het buitenland gaan tijdens hun opleiding leren hoe waardevol het is om buiten hun eigen cultuur te kijken. Deze en andere invullingen van het begrip internationalisering in het hoger onderwijs en hoe dit bijdraagt aan een duurzame ontwikkeling stonden centraal tijdens het symposium One World.

Het symposium werd georganiseerd ter ere van het afscheid van Chris van den Borne, voormalig directeur International Office. “Eigenlijk heb Chris en ik niet zo lang samengewerkt,” opende collegevoorzitter Anka Mulder het symposium. “Hoewel ik Chris niet zo lang ken, weet ik één ding heel zeker: Chris is érg vasthoudend. Hij is oprecht geïnteresseerd in mensen en culturen en hij is van enorme waarde geweest voor het internationaliseren van het hoger onderwijs, hier op Saxion. Niet voor niets hebben we vandaag de dag internationale studenten uit honderd landen op onze hogeschool.”

Een semester in het buitenland

Tijdens het symposium gaven verschillende sprekers op hun eigen manier invulling aan het begrip internationalisering. Zo vertelden Art en Technology-studenten Kat Land en Stefan Péturrson over hun semester in Indonesië, en hoe waardevol het voor hen was om buiten hun eigen cultuur te kijken en tegelijkertijd te proberen de culturen te verbinden. “Werkelijk iedereen wilde met ons op de foto. En de mensen zijn zo ontzettend vriendelijk, je bent altijd welkom, zolang je je schoenen maar uit doet,” vertelt Stefan.

Petra Saudi bewandelde de omgekeerde weg: “Ik kom uit Amman in Jordanië. Ik wist mijn hele leven al dat ik op een dag in het buitenland wilde studeren, en dan het liefste in Europa. Dat werd Deventer. Het was in het begin écht doorbijten, maar ik ben enorm blij dat ik dat wel heb gedaan. Ik heb in Deventer mijn ondernemende kant ontdekt, een kant die echt bij me past. Inmiddels ben ik afgestudeerd, maar ik werk én woon nu in Deventer.”

Inclusiviteit en duurzaamheid

Hoogleraar Ton Schoot Uiterkamp van de Universiteit Groningen was één van de keynote speakers. Hij vertelde over zijn onderzoek naar duurzame ontwikkeling: perspectives on sustainable development. “Het gaat om ons. Hoe we leven, leren, om hoe we omgaan met de aarde en bovenal onze toekomst”, vertelt de hoogleraar. “Daarbij is het belangrijk dat we allemaal gelijke kansen krijgen. Inclusiviteit. Living technology, dat gaat over je leven en over de technologie. Alles wat je doet heeft impact op het andere en deze planeet is ons enige thuis.” De keynote speaker pauzeert even en kijkt de zaal rond. “Weet je, op deze planeet zijn slechts twee dingen onbeperkt: zonlicht, en menselijke vindingrijkheid.”

Als laatste keynote speaker betrad oud-collegevoorzitter Wim Boomkamp het podium. Hij was duidelijk verheugd weer even terug te zijn op het oude nest. “Het gaat allemaal om inclusie en diversiteit. Diversiteit hebben we gemeen, maar inclusiviteit hebben we zelf in handen. Het doel van ons onderwijs zou moeten zijn dat elke student internationale kennis opdoet. In het buitenland studeren, dat zou écht voor elke student haalbaar moeten zijn.”