Hogescholen bundelen krachten om internationaal technisch talent te werven
Deze maand startte de internationale wervingscampagne Study Tech in NL. Met deze campagne willen zes Nederlandse hogescholen – waaronder Saxion – internationale studenten enthousiasmeren voor een studie en loopbaan in de technologie in Nederland. De campagne maakt onderdeel uit van het landelijke programma Microchip-Talent, dat weer verbonden is aan het bredere Beethoven-plan om de Nederlandse microchipsector te versterken.
Technologie speelt een centrale rol in het dagelijks leven: van smartphones tot medische apparatuur. De basis van al deze innovaties ligt in de halfgeleiderindustrie (de halfgeleiderindustrie produceert computerchips en halfgeleiderapparaten); een sector waarin Nederland internationaal veel invloed heeft. Voor studenten biedt dit tal van kansen in een praktijkgerichte en innovatieve leeromgeving. Bovendien zijn er duizenden openstaande vacatures in de techsector, waardoor Nederland een aantrekkelijke plek is om carrière te maken.
De Nederlandse overheid ziet goed opgeleid technisch talent als een belangrijke voorwaarde voor de groei van de microchipsector. Daarom is binnen Project Beethoven tot 2030 in totaal 450 miljoen euro beschikbaar gesteld om 33.000 extra technische professionals op te leiden. De wervingscampagne ‘Study Tech in NL’ helpt om dit doel te bereiken.
De hogescholen (Fontys Hogeschool, Inholland, Hanzehogeschool, De Haagse Hogeschool, NHL Stenden en Hogeschool Saxion) richten zich met online campagnes op Italië, Portugal, Spanje en Turkije. Naast de hogescholen zijn ook de Nederlandse technische universiteiten actief binnen het Beethoven-initiatief. Sinds september voeren zij een eigen campagne via het platform hightechuniversities.nl. Er is een nauwe samenwerking tussen de hogescholen en universiteiten, waarbij kennis en ervaringen worden gedeeld. De eerste resultaten van beide campagnes worden in januari 2026 verwacht.
Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk voor meer informatie op www.studytechinnl.com